30. januar 2019

Unge hædret for udmærkelse på erhvervsuddannelser

Der var stolthed at spore, da 26 unge modtog en hædersbevisning på Vejle Rådhus for at have gennemført deres erhvervsuddannelse med udmærkelse.

Der var flot fremmøde ved hædringen på Vejle Rådhus

26 glade unge mennesker lod sig hædre af Arbejdsmarkedsudvalget i Vejle den 29. januar. De har på allerflotteste vis afsluttet deres faglige erhvervsuddannelse med udmærkelse sidste år, og det ville udvalget gerne anerkende med et arrangement på det gamle rådhus. Glæden var mindst ligeså stor hos de fremmødte forældre, der - med god grund - var tydeligt stolte af deres børn.

Det er meningen, at der fremover skal holdes et lignende arrangement hvert år. Udover at vise anerkendelse for de flotte resultater, er formålet at skabe positiv opmærksomhed omkring erhvervsuddannelserne. Forhåbningen er, at det kan motivere flere unge til at vælge den uddannelsesvej, fortæller udvalgsformand Anja Daugaard (LA).

"Først og fremmest vil jeg gerne sige et stort tillykke til de unge - det er stærkt gået. Jeg kommer i sådan et godt humør af at se deres gejst og livsglæde på en dag som i dag. Og så vil jeg også gerne give deres praktikvirksomheder et klap på skulderen, fordi de har påtaget sig det ansvar det er at bidrage til at uddanne de yngre generationer. Vi har jo en fælles interesse i, at flere vælger faglige erhvervsuddannelser fremover", udtaler udvalgsformanden.

Som i resten af landet oplever man i Vejle Kommune stigende efterspørgsel på faglærte medarbejdere, og derfor er der god brug for de unge, der gennemfører erhvervsuddannelser i disse år.

Størstedelen af de unge, der blev hædret, har haft deres gang på Campus Vejle (EUD Business og EUX Business), Syddansk Erhvervsskole eller Social- og Sundhedsskolen i Vejle, der alle repræsenteret ved arrangementet.

Fakta
- Arbejdsmarkedsudvalget vil en gang om året hædre unge, der har gennemført en erhvervsuddannelse med udmærkelse.
- Hæderen tildeles lærlinge og elever, der året før har afsluttet en erhvervsfaglig uddannelse inden for industri eller håndværk på en virksomhed i Vejle Kommune eller som selv er bosiddende i Vejle Kommune.
- For at komme i betragtning, skal den unge have opnået uddannelsens højeste udmærkelse.

Anja Daugaard (LA) - Formand for Arbejdsmarkedsudvalget
Mail: anjda@vejle.dk