Åbent hus: Hør om alkoholbehandling hos RusmiddelCenter Vejle

Mange af os drikker for meget, men vi kan få hjælp til at stoppe eller drikke mindre. Vidste du f.eks., at du kan få gratis og anonym hjælp i din kommune? Hør mere, når RusmiddelCenter Vejle inviterer til åbent hus den 12. oktober.

Kampagnegrafik - alkoholkampagne i uge 40

I uge 40 er der fokus på danskernes alkoholvaner i en national alkoholkampagne. Åbent hus-arrangementet er en del af RusmiddelCenter Vejles kampagneaktiviteter.

Alkohol er en del af mange danskeres kultur og hverdag - og uden at det har skadelige konsekvenser. Men for flere end en halv million danskere er der tale om et overforbrug. Og det er denne målgruppe, som dette års nationale alkoholkampagne, som Alkohol og Samfund står bag, og som RusmiddelCenter Vejle er del af, retter sig særligt mod.

Formålet med kampagnen er at sætte fokus på danskernes overforbrug af alkohol og inspirere til at søge hjælp tidligere via rådgivnings- og selvhjælpstilbud, bl.a. hos RusmiddelCenter Vejle, der derfor inviterer til åbent hus. For der er ifølge afdelingsleder i RusmiddelCenter Vejle, Janne Skott Børgesen, fortsat mange, der ikke ved, at de kan få gratis og professionel hjælp og behandling i deres kommune:

- I Vejle Kommune har vi gratis og anonym alkoholbehandling til borgere med alkoholproblemer og pårørendesamtaler til deres koner, mænd, kærester og børn. Vi tilbyder bl.a. ambulant behandling, så både job og familie kan passes. Derfor åbner vi dørene og inviterer til åbent hus, så man kan komme og høre mere om de forskellige tilbud, siger Janne Skott Børgesen.

Og alle er ifølge Janne Skott Børgesen velkomne:

- Arrangementet er både for dem, der synes, at alkohol fylder for meget i hverdagen? Og for dem, som kender en person, der drikker for meget - måske en pårørende, en ven eller en medarbejder. Det kan også være, at man i sit arbejde møder mennesker, der drikker for meget, og som man gerne vil hjælpe med at komme på ret kurs igen.

Arrangementet finder sted onsdag den 12. okt. kl. 16.00-17.30, Boulevarden 19AB, 7100 Vejle. Der er ingen tilmelding. Det er muligt både at få en rundvisning og møde nogle af centrets medarbejdere. De fortæller om alkoholens konsekvenser, og hvordan alkohol spiller en rolle i livet - og om centrets mange forskellige gratis tilbud til både unge og voksne, som omfatter både individuelle behandlingssamtaler, gruppesamtaler, anonym behandling, online behandling, rådgivning til pårørende og tilbud til virksomheder.

Fakta: Så mange drikker for meget

• 140.000 danskere er afhængige af alkohol
  • 17.000 mennesker kommer i behandling hvert år
  • 763.000 danskere drikker mere end Sundhedsstyrelsens anbefalinger

Fakta: Uge 40

• I uge 40 hvert år er der fokus på danskernes alkoholvaner i en kampagne, som Alkohol og Samfund står bag sammen med TrygFonden.
  • Formålet med kampagnen i år er at sætte fokus på danskernes overforbrug af alkohol og at inspirere til at søge hjælp tidligere via rådgivnings- og selvhjælpstilbud. På de følgende sider kan du blive klogere på, hvordan du kan få hjælp i Vejle Kommune.
  • Læs mere på www.alkohologsamfund.dk

RusmiddelCenter Vejle, telefon 76 81 90 00.