21. april 2021

VisitVejle og MeetingVejle modtager prestigefyldt certificering for bæredygtig turisme

VisitVejle og MeetingVejle har modtaget HORESTAs certifikat GREEN TOURISM ORGANIZATION (GTO) for sin aktive indsats for at udvikle bæredygtig turisme.

GreenTourism_V3-04.jpg

Denne pressemeddelelse er klausuleret til 22.04.2021 kl. 10.00

- Vi er meget stolte over certificeringen fra HORESTA, som bygger på nogle års strategiske indsatser inden for bæredygtig turisme. For at opnå certifikatet skal vi både arbejde internt og eksternt med indsatser, så vi har bl.a. miljøforbedret vores turistbureau og kontorbygning, og samtidig fokuseret på at skabe bæredygtige projekter, fortæller Maria Sommer, projektleder- og bæredygtighedsansvarlige hos VisitVejle og erhvervsturismeansvarlig hos MeetingVejle.

Grønne indsatser fører til certifikat

Siden 2018 har Vejle Kommunes turistafdeling VisitVejle arbejdet målrettet på bæredygtige initiativer inden for turisme bl.a. ved at definere et fyrtårnsprojekt, som skal sætte Vejle på landkortet og tiltrække morgendagens 'grønne' turister.

- På baggrund af tal fra VisitDenmark kan vi se at efterspørgslen efter bæredygtige oplevelser stiger fra år til år. Fremtidens turister vil besøge rejsemål og attraktioner, hvor de både er sikret bæredygtige oplevelser og services, men også er med til at gøre en forskel. Det er, sammen med det lokale erhverv, vores opgave at sørge for at disse ønsker indfries, så vi kan tilbyde turisterne det allerbedste bæredygtige rejsemål, nemlig Vejle og omegn, fortsætter Maria Sommer.

- Og nu er vi så godt på vej, at vi har modtaget det flotte certifikat, som beviser, at vi målrettet arbejder for at skabe fremtidens grønne destination, og at arbejdet fortsætter ufortrødent ud i fremtiden, fortæller hun videre.

Turismen er med i Vejle Kommunes Klimaplan

Fyrtårnsprojektet fra 2019 "Grøn Destination Vejle - Green Destination Vejle" førte bl.a. til at turismen blev optaget i Vejle Kommunes Klimaplan.

Projektet skabte også en konference om bæredygtig turisme "Den Grønne Destination", som blev afholdt for det lokale erhverv på Vingsted Hotel- og konferencecenter i oktober 2020.

- Vi har allerede skabt en serie aktiviteter i projektet, men har flere initiativer i støbeskeen, og vi håber på at projektet kan skabe erhvervspartnerskaber med de lokale turismevirksomheder, og sikre at de også opnår certificeringer fra HORESTA. Der findes en række grønne certificeringer bl.a. Green Camping og Green Restaurant, og der arbejdes på en Green Attractions og Green Museums certificering, og vi vil gerne hjælpe det lokale turismeerhverv med at opnå sådanne, fortæller Maria Sommer.

- Derudover fokuserer vi på bæredygtige specialindsatser såsom cykel- og gastroturisme, som fortæller om alle de fede oplevelser du kan få hos de lokale turismeildsjæle, når du er på cykelferie eller skal på tur i området og eftersøger den allerbedste madoplevelse med lokale råvarer i centrum, supplerer hun.

Mødeturismen er også blevet certificeret

Det er både VisitVejle og MeetingVejle som har modtaget GTO certifikatet. VisitVejle arbejder med leisure turisme, og MeetingVejle koordinerer erhvervs- og mødeturismen i et partnerskab som involverer 10 private hoteller og event venues samt Vejle Kommune.

- Vi kan godt sige at hotelpartnere har medvirket til at vi fik GTO'et. Et af de vigtigste kriterier er at hotellerne er miljøcertificerede bl.a. med Green Key, og hoveddelen af Vejle Kommunes hoteller er heldigvis grønne og bæredygtige, fortsætter hun.

- MeetingVejle handler om samarbejde og om at løfte i flok på tværs af det offentlige og private, og vi har i sandhed bevist at sådan et partnerskab fungerer. Også når det kommer til bæredygtighed. Nu kan vi gå ud og markedsføre Vejle Kommune både som et grønt rejsemål og som en grøn mødeturisme destination. Og vi kan gøre det med overbevisning, slutter hun.

Fakta:

GREEN TOURISM ORGANIZATION: er et nyt værktøj til at sætte fokus på den bæredygtig turisme. Indsats kan samtidig markedsføre og brande organisation og destinationer på det bæredygtige område og vigtigst af alt give yderligere bidrag til at opnå FNs verdensmål. Læs mere på: www.greentourismorganization.dk/

MeetingVejle: består af et partnerskab mellem 10 private partnere og Vejle Kommune, og fokuserer på at markedsføre Vejle som Danmarks 3. største konferenceby. Flere hoteller er miljøcertificeret med enten Green Key, Svanemærket eller lign. Herudover arbejdes der målrettet på bæredygtige tiltag i events og udviklingen af grønne initiativer indenfor sport- og erhvervsevents. Læs mere på: www.meetingvejle.dk

VisitVejle: arbejder målrettet på at udvikle nye bæredygtige tiltag i samarbejde med det lokale turismeerhverv, bl.a. er en ny digital version af Gastro Guiden snart på trapperne. Med sloganet 'Køb Lokalt det er Genialt Globalt' inspireres og guides turisten til de bedste lokale gastro oplevelser, fra gård- og specialbutikker til spisesteder, konditorer, bryghuse og cafeer, alt sammen med fokus på lokale råvarer og stolte håndværk. Bæredygtig turisme er et af afdelingens strategiske prioriteter og omfatter fyrtårnsprojektet, cykel-, outdoor og gastroturisme.

Maria Stilund Sommer, erhvervsturismeansvarlig hos MeetingVejle. tlf. 2177 8469, masts@vejle.dk

Morten Damgaard Nielsen, erhvervs- og turismechef, tlf. 4033 0002, modni@vejle.dk