17. september 2018

"Og de nominerede til Vejles frivilligpris 2018 er..."

Hen over sommeren kunne man indstille lokale ildsjæle til "Frivilligprisen 2018" som et skulderklap til det frivillige, sociale arbejde. De nominerede til prisen er nu fundet, og vinderen findes på den årlige frivilligfest den 21. september.

Det er en arbejdsgruppe fra Frivilligrådet i Vejle Kommune, som har gennemgået prisindstillingerne. På den baggrund har de nomineret fem:

De fem nominerede er...
Grethe Pedersen fra Langelund, fordi hun sætter mange forskellige aktiviteter i gang for områdets pensionister. Hun har bl.a. startet "Elkjærklubben", en klub for pensionister. Derudover arrangerer hun eftermiddage med forskelligt indhold, ture og udflugter. Og er man svag, tilbyder hun kørsel.

Niels Helmund Jensen fra Grejs, fordi han har udført et kæmpe arbejde med at få Grejs Kulturcenter op at stå. Han har været en utrættelig primus motor lige fra start til slut, og i dag står han selv for stokkegymnastik for pensionister i kulturcentret.

Bente Hallberg er nomineret for sit bestyrelsesarbejde i "Foreningen Lindegården og Lindehavens Venner, hvor hun både er næstformand og kasserer. Derudover bidrager hun altid med forskellige opgaver, når der er arrangementer - og altid med et stort smil. Ud over sit engagement i venneforeningen på Lindegården er hun også involveret i bestyrelsesarbejde andre steder i Vejle.

Tove Thisgaard er indstillet for sit arbejde i Parkhuset på Parkvej i Give. Parkhuset er et værested på psykiatriområdet, hvor psykisk sårbare og udsatte borgere kan komme og hygge sig, drikke kaffe og spise. Tove laver både mad og støtter de svage - ikke mindst de hjemløse. På det seneste har Tove udvidet sin omsorg til også at åbne sit eget hjem for enkelte hjemløse.

Harry Bank er nomineret for sit klubarbejde for pensionister. For 25 år siden var han med til at starte en klub for pensionister i Østerbos lokaler. Her arrangerede han bankospil og udlandsrejser - og sørgede for underholdning, udflugter og socialt samvær i det hele taget.

Kåring til frivilligfesten i Bygningen
Selve prisen er udover æren et gavekort på 5.000 kr. Den endelige prisvinder bliver udpeget af formanden for Voksenudvalget, Gitte Frederiksen, og formanden for Seniorudvalget, Kenneth Fredslund Petersen, til Frivilligfesten den 21. september i Vejle.

- Den årlige frivilligfest er en fin chance for at hylde de mange frivillige, der gør en kæmpe indsats og brænder for frivilligheden. Hvis den skal blomstre, kræver det ildsjæle med hjerter, der banker for frivilligheden, og dem er der heldigvis masser af i Vejle. Det er dem, der skaber de særlige oplevelser og giver tilværelsen krydderi. Derfor er det vigtigt, at vi fejrer dem og frivilligheden i det hele taget, siger de to udvalgsformænd.

- Anders Hareskov Andersen, formand for Frivilligrådet, tlf. 28 59 84 44.
- Gitte Frederiksen, formand for Voksenudvalget, tlf. 24 42 86 95.
- Kenneth Fredslund Petersen, formand for Seniorudvalget, tlf. 28 72 62 39.