23. marts 2018

Stort, bredt samarbejde skal styrke idrætten i Vejle kommune og få flere til at bevæge sig

Det var et enigt byråd i Vejle kommune, der onsdag aften besluttede at sende en ansøgning afsted til DGI og DIF om at blive såkaldt visionskommune og dermed styrke idrætten og skabe mere bevægelse for borgerne i kommunen.

De sidste måneder har idrættens og foreningernes aktører vist stort interesse for DGI og DIF´s fælles visionssatsning kaldet "Bevæg dig for livet". Det startede i Folkeoplysningsudvalget, men interessen har hurtigt bredt sig, og nu bakker både Vejle Idrætsråd og et samlet byråd op om at styrke breddeidrætten og fremme bevægelsen i kommunen.

Det er ikke alle kommuner, der kan blive visionskommune, og flere kommuner i Trekantområdet har vist interesse. Vejle Kommune skiller sig dog ud ved, at der er en meget bred opbakning fra flere aktører, som støtter samarbejdet økonomisk.

"Bevæg dig for livet er en vigtig og god indsats", siger borgmester Jens Ejner Christensen. "Den styrker både folkesundheden og foreningslivet, og så er det en konkret indsats, som gør, at vi kan samle kræfterne på tværs af politiske udvalg", fortsætter han.

Udvælges Vejle Kommune som visionskommune betyder det, at der laves en femårig aftale med DIF og DGI, hvor kommunen forpligter sig på at arbejde for, at flest mulige borgere bliver fysisk aktive, og at flere melder sig ind i idrætsforeningerne. DIF og DGI bidrager med en pengepose i perioden, mens Vejle Kommune også skal bidrage økonomisk. Folkeoplysningsudvalgets formand Poul Erik Møller er glad for den brede opbakning.

"Det betyder, at vi kan bidrage med flere midler og et stærkere team, end der som udgangspunkt lægges op til i en aftale med DIF og DGI. Det må helt sikkert også betyde noget, når idrætsorganisationerne skal vælge, hvilken kommune de vil indgå et samarbejde med", udtaler Poul Erik Møller.

Der vil igangsættes en indledende proces, hvis Vejle Kommune udvælges, og her skal parterne finde ud af, hvilke konkrete målgrupper og indsatser, der skal sættes i spil. Formanden for Vejle Kommunes Parasportsråd, Tage Schmidt, er ikke i tvivl om, at indsatsen ift. "Bevæg dig for livet" også kan være med til at styrke Vejles vision om at være Parasportens Hovedstad.

"Vi har mange gode indsatser i gang, og vi ved, at der er en stor målgruppe, som vi kan få aktiveret, hvis vi lykkes med et bredere samarbejde på tværs", udtaler han.

Foruden parasportsområdet lægges der i ansøgningen op til, at der skal være endnu bedre og fleksible rammer for at dyrke idræt i naturen. Derudover skal der skal skabes bedre kobling mellem det kommunale sundhedsområde og foreningerne, hvis det skal lykkes at få fat i nogle af de borgere, som ellers ikke er fysisk aktive i dag.

For Dan Arnløv Jørgensen, som er formand for Kultur- og Idrætsudvalget, har det været afgørende, at foreningslivet er med og bakker op om indsatsen. Derfor glæder det ham, at Vejle Idrætsråd er med:

"Hvis det viser sig, at foreningerne oplever det som en udfordring, at der kommer borgere ind i deres fællesskaber, som ellers ikke er vant til at færdes i foreningerne, så skal vi være klar til at støtte og hjælpe dem. Derfor er det godt, at vi har foreningslivet med helt inde i kernen af det her projekt", udtaler han.

DGI og DIF tager i april stilling til, om de ønsker at indgå i et samarbejde med Vejle Kommune, og om Vejle Kommune kan blive udpeget som visionskommune.

Faktaboks:

"Bevæg dig for livet" er en fælles vision mellem Danmarks to største idrætsorganisationer DGI og DIF. Visionen handler om, at 75% af befolkningen skal være aktive i 2025 - og 50% i en forening. Visionen er støttet af TrygFonden og Nordea-fonden og involverer en række indsatser på forskellige områder. Som en del af indsatsen udvælges i alt 15 kommuner, som indgår i partnerskab om at brede visionen ud. Læs mere om visionen på: www.bevaegdigforlivet.dk/

Formand for Folkeoplysningsudvalget: Poul Erik Møller, 22146189, pemibm@turbopost.dk

Formand for Kultur- og Idrætsudvalget: Dan Arnløv Jørgensen, 25473535, daajo@vejle.dk

Specialkonsulent: Casper Rasmussen, casra@vejle.dk, 21 58 87 41