11. maj 2020

Vejle er klar med ny boligform til ældre: Få en tryghedsbolig i et bofællesskab

Vejle Kommune søger beboere til nyt bofællesskab, hvor ældre kan kombinere behovet for at bo i egen bolig med fællesskabet og trygheden ved at bo sammen med andre.

I Bredsten udenfor Vejle er man i fuld gang med at bygge de plejeboliger, som ligger ved siden af Plejecenter Stensvang og dagscentret, om til et moderne bofællesskab. Det skal hedde "Blicherbo" og kommer til at bestå af 13 selvstændige boliger og fællesområder. Lejlighederne er indflytningsklare fra den 1. juli 2020.

- Vi kalder dem for tryghedsboliger, da beboerne kan kombinere privatliv, fællesskab og trygheden ved at bo sammen med andre, siger Kenneth Fredslund Petersen, formand for Seniorudvalget.

Han forklarer, at boligerne er til ældre, der gerne vil dele hverdagen med andre, f.eks. gerne vil spise sammen med andre, have nogen at følges med til aktiviteter, have et tæt naboskab og bo tæt sammen med andre, da det giver dem en tryghed i hverdagen.

- Vi har oplevet, at der er et behov for denne boligtype. Tildeling af en tryghedsbolig i "Blicherbo" foregår efter samme principper som tildeling af en ældrebolig. Dog er vi særlig opmærksomme på behovet for et tættere miljø til andre, f.eks. hvis man er utryg i sin nuværende bolig eller oplever sig isoleret fra andre, fortæller Kenneth Fredslund Petersen.

Ældrerådet i Vejle Kommune hilser også boligformen velkommen og synes, at det er et spændende projekt: - Vi er meget tilfredse med, at tilbuddet i Bredsten skal være med til at nedbringe ensomheden og skabe større tryghed hos ældre, og vi håber, at det lykkes at finde beboere til de 13 lejligheder, siger ældrerådsformand Svend Egon Christensen.

De 13 lejligheder i bofællesskabet har eget køkken, toilet med bad, soveværelse i forbindelse med stue og udgang til egen terrasse. Fællesarealerne består af stort fælleskøkken med mulighed for at lave mad i fællesskab, opholdsrum i tilknytning til køkkenet med fællesspiseplads og tv-stue, store gangarealer med fællesrum og mulighed for at lave forskellige aktiviteter, ekstra værelse til gæsteovernatning, fælles have og terrasse og fælles vaskerum.

"Blicherbo" får også egen fællesskabskoordinator, der er i fællesskabet et par timer dagligt. Koordinatoren skal - i tæt samarbejde med "Blicherbos" beboere - støtte op om fælleskabet og synergien, så det er er et godt sted at være for alle.

Interesserede kan kontakte Vejle Kommunes Myndighedsafdeling, tlf. 76 81 00 82 - alle hverdage fra kl. 8.30-11.00, som visiterer til bofællesskabet og står for fremvisning af lejlighederne.

Kenneth Fredslund Petersen, formand for Seniorudvalget, tlf. 28 72 62 39.
Svend Egon Christesen, formand for Ældrerådet, tlf. 29 71 59 75.