14. marts 2019

Vejle markerer 100 året for første folkevalgte borgmester

Søndag 17. marts er det 100 år siden, at Vejle Kommune fik sin første folkevalgte borgmester. Det markerer Vejle Kommune ved en reception for alle de nulevende politikere, der gennem årene har siddet eller sidder i Vejle Byråd. Ud over politikerne er også formændene for vælgerforeningerne og for ungdomspartierne inviteret med.

Den første folkevalgte borgmester i Vejle var socialdemokraten Christian Jacobsen, og han blev valgt til borgmester af det siddende byråd 17. marts 1919 og indtrådte i embedet 1. april 1919. Han fik lov til at beholde posten i otte år. Siden den gang har Vejle haft ialt syv socialdemokratiske borgmestre, 2 borgmestre fra SF og senest to venstreborgmestre.

Den borgmester, der har siddet længst på posten, var Willy Sørensen (S), der var borgmester i 32 år indtil sin død i 1978.

Ved receptionen på søndag står oldebarnet til Vejles første borgmester på talerstolen sammen med Jens Ejner Christensen, der er kommunens 11. borgmester på de 100 år.

Receptionen for de politikere, der har været en del af Vejle Byråd, er første skridt i fejringen af det lokale demokrati. Næste skridt bliver Vejles Folkemøde i Pinsen, hvor der bl.a. bliver fokus på nærdemokrati og demokratisk dialog i anledning af 100 året.

Blandt aktiviteterne på Folkemødet er bl.a. børne- og ungebyrådsmøde, rap om demokrati og fællesskab, menneskebibliotek og VAF, der holder åben redaktion og "griller" nuværende og tidligere politikere.
Og så lægger journalist Steffen Gram op til en aften i Musikteatret 8. juni, hvor den verdenskendte Watergate-journalist Bob Woodward udfordrer vores opfattelse af demokratiet og nye dialogformer.

Borgmester Jens Ejner Christensen, 20 16 32 14