Book en p-plads, hop på toget eller snup cyklen og nyd Tour de France feltet hele tre gange i Vejle

De trafikale brikker til 3. etape af Tour de France i Vejle kommune søndag den 3. juli er faldet på plads, så borgere og tilrejsende publikum nu kan danne sig et overblik over bl.a. satellitparkeringspladser, togafgange og afspærringer.

TDF - Parkeringssystem.jpg

Ankommer du til Vejle Kommune med bil søndag 3. juli 2022, anbefaler vi at booke en billet hos Ticketmaster på forhånd.

Tour de France 2022 bliver noget helt særligt set med danske øjne. De første tre etaper af årets løb cykles nemlig på dansk grund.

Vejle er startby for 3. etape søndag den 3. juli, og som noget helt unikt råder Vejle Kommune over en ca. 52 km lang rute, som ikke bare én, men to gange vil bringe verdens bedste cykelryttere til Vejle by.

Desuden har du mulighed for at komme helt tæt på rytterne, når de lader sig indskrive til løbet ved startområdet på Strandgade ved Fjordenhus i Vejle. På den måde har du mulighed for at se din yndlingsrytter hele tre gange på samme dag.

Vi spærrer af langs ruten

På både godt og ondt bliver dagen også helt unik for trafikken i Vejle, Jelling og langs ruten. Det bliver nemlig ikke muligt at komme på tværs af ruten, og store dele af midtbyen, en del af Jelling og alle veje op til ruten er spærret af og lukket for al kørsel fra kl. 08.00 - kl. 15.30.

Nedenstående grafik viser de områder, som er spærret af. Ud over de viste områder er alle veje og områder, som kun har adgang via ruten, ligeledes spærret inde.

Du finder et overblik over både ruten og afspærringerne på dagen.

Alle berørte borgere og virksomheder blev tilbage i januar i år adviseret via brev i e-boks og vil modtage et opfølgende brev i løbet af ugen.

FAKTA - Sådan deltager du i Vejle

JEG ANKOMMER I BIL

Hvis du ankommer til 3. etape i bil, har vi fået etableret et system med parkeringsområder både nord, syd og vest for Vejle samt i Jelling.

Ruten lukker både Vejle og Jelling ned allerede fra kl. 08 søndag morgen. Derfor er det vigtigt, at vores tilrejsende gæster parkerer de rigtige steder alt efter, hvor i landet de kommer fra.

Udvalgte parkeringspladser vil også have særlige restriktioner bl.a. i forhold til ankomsttidspunkt, som er vigtigt at være opmærksom på.

Du vil blive mødt af tydelig skiltning, når du nærmer dig Vejle - uanset om du ankommer via E45 eller hovedvejene.

Vi anbefaler dig desuden at holde øje med Vejdirektoratets Trafikinfo på dagen og holde radioen tændt på DR P4, som jævnligt opdaterer med seneste nyt i trafikken.

Du kan også på forhånd planlægge din ankomst og benytte dig på selve dagen af vores digitale guide.

Book en parkeringsbillet på forhånd

En lang række virksomheder nord og syd for Vejle midtby har venligt stillet parkeringsarealer til rådighed, så tilrejsende til 3. etape af Tour de France kan komme af med bilen.

Vejle Kommune har indgået en aftale med Ticketmaster, så du på forhånd kan booke en parkeringsplads til dagen. En heldags billet koster 20 kr., der udelukkende dækker administrationsomkostningerne, og du kan booke din billet på Ticketmaster.

Der er ca. 8.000 pladser i systemet, så overvej gerne andre muligheder for at deltage i touren. Fx ved samkørsel via NaboGo og GoMore.

Husk cyklen og gode sko, selv om du ankommer i bil

Parkeringspladserne befinder sig ca. 4 km fra midtbyen. Derfor opfordrer vi alle tilrejsende til at medbringe deres egen cykel eller fornuftigt fodtøj, så de kan cykle eller gå den sidste vej til centrum.

ER DU TOPFAN?

Vi tilbyder 500 parkeringspladser til dig, der er "die hard" Tour de France fan.

Parkeringspladserne befinder sig hhv. i indkøbscentret Bryggen på Søndertorv og ved regionshuset på Enghavevej og ligger lige ud til Tour de France ruten.

Vær dog opmærksom på! Der er kun 500 p-pladser til rådighed, som skal bookes via Ticketmaster, og du skal ankomme inden kl. 08 og kan først forlade byen igen efter kl. 15.30.

BUSSERNE KØRER - DOG MED ÆNDREDE RUTER

Der kører både by- og regionalbusser på dagen - dog med ændrede ruter, da en del busser ikke kan komme ind til midtbyen pga. afspærringerne.

Der kører to særlige Tour de France busser på dagen - fra Dandyvej i den nordlige ende af byen mod Vejle Trafikcenter (Tour de France 1) og fra Andkærvej i den sydlige ende af byen og til Fundersvej (Tour de France 2). Disse busser kører ca. hvert 7. minut fra satellitparkeringspladserne i hhv. Vejle Nord og Vejle Syd.

Alle bybusser er gratis på dagen. Bybusserne er dog fortrinsvist beregnet til ældre, gangbesværede og familier med små børn.

Du finder et overblik over busserne, køreplaner og de ændrede ruter hos Sydtrafik.

TIL FODS OG PÅ CYKEL

Hvis det er muligt, er det bedst helt at lade bilen stå på dagen og gå eller cykle frem til løbet.

Gående kan gå langs fortovene på ruten og kan krydse ruten næsten over alt. Som cyklist kan du også stå af og trække over på tværs af ruten.

Der vil være god mulighed for at parkere cyklen nær start og de store fanzoner.

Hvis du som lokal beboer cykler og går, hjælper du byen med at skabe plads til resten af vores gæster, som kommer langsvejs fra og er tvunget til at køre i bil.

TOGENE KØRER TIL BÅDE VEJLE OG JELLING

Den kollektive trafik ruller hele dagen, og både etapestart, bjergspurt og fanzonerne i både Vejle og Jelling ligger meget tæt på togstationerne.

Har du mulighed for at lade bilen stå den dag og i stedet hoppe på et tog, anbefaler vi den løsning.

Du finder et overblik over den kollektive trafik og kan reservere en togbillet.

Charlotte Nygaard, Kommunikationskonsulent i Vejle Kommune Teknik & Miljø, mail: CHSNY@vejle.dk, tlf. 91175109

Christian Sellebjerg, trafikingeniør i Anlæg & Infrastruktur, mail: CHSEL@vejle.dk, tlf. 24872116