9. oktober 2018

Så er der hjælp til virksomheder, der mangler medarbejdere

Virksomheder, der mangler hænder i industrien, får snart chancen for at møde motiverede kandidater på den årlige matchdag.

Mangler jeres virksomhed medarbejdere? Så er matchdagen måske noget for jer.

Hvordan kan industrivirksomheder finde de rette kandidater til ledige jobs? Og hvordan finder ledige de rette arbejdspladser for lige netop dem? Et godt bud er den årlige matchdag i Spinderihallerne 31. oktober. Her mødes virksomheder og ledige kandidater i uformelle omgivelser for at finde ud af, om de "matcher" hinanden.

Og det er ikke tilfældigt, hvem der kommer på dagen. Jobcenter Vejle, som står bag arrangementet, har arbejdet målrettet med at forberede ledige kandidater på, hvad et job i industrien indebærer. Derfor vil størstedelen, af dem der møder op, på forhånd være afklarede med, at de har lyst til en karriere på det område. Det forklarer formand for Arbejdsmarkedsudvalget Anja Daugaard (LA), som selv vil byde velkommen på dagen:

"Det er afgørende for os, at virksomhederne på matchdagen møder folk, der er afklarede og motiverede til at tage arbejde i industrien. Det fungerede rigtig godt sidste år, både for virksomhederne og de ledige. Derfor har vi valgt at gentage arrangementet, som det er helt gratis at deltage i", fortæller hun.

Sidste år deltog omkring 25 virksomheder og 250 ledige i arrangementet, og det forventes, at niveauet bliver det samme i år. Men der er plads til flere, hvis det bliver aktuelt. Anja Daugaard opfordrer derfor alle interesserede virksomheder til at kontakte Jobcenter Vejle hurtigst muligt.

Hun gør samtidig opmærksom på, at der er mange andre ansættelsesformer end den almindelige 37 times uge på ordinære vilkår. På matchdagen sidste år var oplevelsen, at flere virksomheder fik øjnene op for de muligheder, der ligger i at ansætte medarbejdere i fx flexjob, i tidsbegrænset ansættelse eller som voksenlærling.

Fakta
- Deltagerne på matchdagen søger forskellige typer af ansættelse, både fultidsarbejde, tidsbegrænsede stillinger, projektarbejde, flexjob, læreplads og voksenlæreplads.

- De ledige har meget forskellig baggrund. Mange har tidligere arbejdet som faglærte eller ufaglærte, men der er fx også inviteret kandidater og studerende fra Handels- og ingeniørhøjskolen.

- Interesserede virksomheder, der mangler medarbejdere, bør allerede nu kontakte Jobcenter Vejle. Læs mere om matchdagen, og hvordan du tilmelder dig, på www.vejle.dk/matchdag.

Anja Daugaard (LA)
Formand for Arbejdsmarkedsudvalget
Mail: anjda@vejle.dk

Connie Zacho Brinch (projektleder)