18. maj 2021

Digital Gastro Guide skal tiltrække madglade turister til Vejle og omegn

VisitVejle lancerer netop nu en videreudviklet version af den populære Gastro Guide. Det digitale univers har fået sig en overhaling, så borgere og turister nu kan planlægge deres egen gastro tur.

SmagDansk [EDIT_2021-02-22_09_03] (1).jpg

Bliv guidet rundt i et smagfuldt univers, der byder på alt fra Michelin mad til lækre måltider med lokale råvarer. Med få klik kan du nu skabe din egen gastro rute rundt i Vejle og omegn.

Smag dig gennem Vejle og omegn på gåben, cykel eller i bil

I den digitale Gastro Guide har du mulighed for at udpege dine favoritsteder og planlægge din egen rute. Uanset om du er på gåben, cykel eller i bil, så kan du skabe din egen gastro-tur.

- Vi har skabt et univers, hvor du kan gå på opdagelse: Udforske og blive inspireret af guiden, gemme dine favoritter, planlægge dine egne ruter og dele dem med dine venner og familie. Og så kan du overføre ruten til Google Maps - lige til at tage med på farten. På den måde kan du skræddersy din egen gastroferie, fortæller Maria Sommer, projektleder på gastroturisme projektet.

Spitzenklasse råvarer er en del af Vejles DNA

Der er masser af oplevelser for den madglade gæst. Gastro Guiden samler en række fødevarevirksomheder, alt fra caféer og restauranter til gårdbutikker og delikatesseforretninger af allerbedste kvalitet.

- Da vi påbegyndte projektet, opstillede vi en række parametre for udvælgelsen af virksomheder. Vi går efter det lokale og 'det særlige danske udtryk', samt lokale råvarer af højeste kvalitet. Bæredygtighed er i fokus og vi ønsker at inspirere til at købe lokalt og i sæson. Det kan du f.eks. gøre i de mange gårdbutikker som ofte byder på en helhedsoplevelse, hvor du bl.a. kan se og klappe alskens dyr, opleve forårets nuttede dyreunger og samtidig købe lækre råvarer med hjem - og endda uden et coronapas, da aktiviteterne foregår udenfor, fortæller hun.

- Da Gastro Guiden udkom i 2019 var det vores mest efterspurgte brochure. Og siden projektets start er der også kun kommet flere fødevare- og gastro virksomheder til, fortæller Maria Sommer, og tilføjer:

- Der har været massiv opbakning fra virksomhederne, og vi kan i sandhed mærke, at de brænder for deres fødevarer; spitzenklasse råvarer er en del af Vejles DNA!

En saltvandsindsprøjtning under corona

Den opdaterede version af Gastro Guiden lanceres nu for at sætte skub i gastro oplevelserne op mod højsæsonen efter at Danmark længe har været ramt af corona restriktioner.

- Vi vil gerne inspirere borgere og turister, så de allerede nu kan planlægge deres sommerferie og lave deres helt egen personlige gastro rute, som jo fint kan kombineres med en tur i Givskud Zoo, LEGOLAND eller Økolariet. Så kan gæsterne glæde sig til nogle skønne oplevelser som venter på den anden side af restriktionerne. Derudover vil vi selvfølgelig gøre alt, hvad vi kan for at støtte vores erhverv i denne svære tid. Så vi håber på, at Gastro Guiden kan være med til at sætte hjulene i gang igen for vores mange fødevarevirksomheder, afslutter Maria Sommer.

Fakta:

• Den digitale version kan opleves på: www.gastro-guiden.dk. Den digitale version udkommer på engelsk i juni.
  • VisitVejle kører en markedsføringskampagne for Gastro Guiden fra maj til oktober 2021 for at tiltrække nationale og internationale gastroturister, også kaldt Foodies.
  • Den trykte Gastro Guide fra 2019 kan afhentes på VisitVejles turistkontor, Banegårdpladsen 6, 7100 Vejle. Den er gratis. Guiden er på både dansk og engelsk.
  • Guiden opdateres og optager nye medlemmer ca. 2 gange årligt. Medlemmer udvælges på basis af en række opstillede parametre såsom lokale råvarer, en særlig dansk oplevelse og bæredygtighed.
  • Man kan søge om optagelse ved at henvende sig til projektleder Maria Sommer.
  • Åbningstiderne hos de udvalgte virksomheder varierer efter sæson og årstid. Gæsten bør altid eftertjekke alle åbningstider via virksomhedens hjemmeside eller Facebook for at sikre at stederne på ruten er åbne for besøg.

Maria Sommer, projektleder for gastroturisme, VisitVejle masts@vejle.dk, tlf. 2177 8469