3. september 2019

Cykel-VM for plejehjem er godt i gang

Frem til den 27. september skal der trædes ekstra hårdt i pedalerne på Plejecenter Sofiegården i Vejle Kommune, hvor ca. 25 beboere deltager i cykel-VM for plejehjem.

Carl Martin og Anne Bach træder i pedalerne til cykel-VM for plejehjem.

Carl Martin Andersen og Anne Bach var de første, der blev sendt af sted, da starten til cykel-VM for plejehjem gik. Sammen med i alt 25 beboere fra Plejecenter Sofiegården i Vejle konkurrerer de mod plejehjemsbeboere fra i alt syv lande, bl.a. Canada, England, Island, Sverige og Norge. Holdet fra Plejecenter Sofiegården er med 25 deltagere det største danske plejehjemshold.

Cykel-VM for plejehjem er fra den 2. september til 27. september 2019 og foregår via en særlig cykelløsning, som hedder MotiView og består af en motionscykel og en skærm, hvor beboerne ser film fra velkendte områder, mens de træder i pedalerne.

Engagement og samvær
På Motiview-cyklerne motionerer beboerne derfor både ben, arme og hjerne på én og samme tid, når de cykler en tur med udsigt til velkendte eller naturskønne omgivelser - og helt uden at forlade plejehjemmet. Det har særlig gode effekter hos beboere med demens, fordi de på den måde bliver mere motiveret til at dyrke motion og samtidig får gode minder kaldt frem. Løsningen giver også øget socialt samvær blandt beboere, da cyklingen bliver en fælles aktivitet.

- Hos mange af deltagerne falder snakken helt naturligt på, at de har gået i de naturområder eller boet i det område, de kan se på skærmen. Det giver engagement og socialt samvær, siger Axel Sixhøj Laursen, der er fysioterapeut på Plejecenter Sofiegården.

I Vejle Kommune testes Motiview-cyklerne i øjeblikket på Plejecenter Sofiegården og Plejecenter Bakkegården, og løsningen skal evalueres til december. De foreløbige erfaringer er gode:

- Personalet oplever generelt, at det er nemmere at få beboerne til at træne, og beboerne udtrykker også selv, at de er glade for den virtuelle træning, siger Axel Sixhøj Laursen.

VM-trøjer og medaljer
Den 2. september blev cykelrytterne fra Plejecenter Sofiegården behørigt sendt af sted med VM-trøjer, kage og musik. Efter den 27. september, når løbet er færdigt, kåres verdensmestre for mænd, for kvinder og for afdeling/plejehjem. Og så bliver verdensmestrene selvfølgeligt fejret med pokaler.

Cykel-VM for plejehjem arrangeres af den norske virksomhed Motitech A/S, som har udviklet MotiView.

Axel Sixhøj Laursen, fysioterapeut på Plejecenter Sofiegården, tlf. 21 33 94 98.