14. september 2018

Grethe Skovlund fra Vejle Kommune er årets demenskoordinator

Demenskoordinator Grethe Skovlund fik prisen af Foreningen DemensKoordinatorer i Danmark for sit fokus på det hele menneske.

Formand for DemensKoordinatorer i DanmarK, Lone Vasegaard (th) og prismodtager Grethe Skovlund fra Vejle Kommune (foto: DemensKoordinatorer i Danmark)

Det var 15. gang, at prisen, som går til en demenskoordinator, der yder en særlig indsats på demensområdet, blev uddelt. Prisoverrækkelsen fandt sted under overværelse af godt 400 demenskoordinatorer på demenskoordinatorernes årskursus på Hotel Nyborg Strand onsdag aften. Prisen blev overrakt at formanden for DemensKoordinatorer i Danmark, Lone Vasegaard.

I begrundelsen blev der lagt vægt på, at Grethe Skovlund har et stort engagement og et vedholdende fokus på det hele menneske i demensindsatsen. Hun tænker det 'normale' liv ind for borgere med demens og arbejder målrettet for at fremme de ressourcer, det enkelte menneske indeholder og benytter på trods af sygdommen.

Hun er desuden god til at stille provokerende spørgsmål, har et kæmpe netværk, som kollegerne i det daglige arbejde nyder godt af, og så er hun en god kollega. Endelig er hun med i Aktivklubben, Daghøjskolen for par og flere arbejdsgrupper i Vidensforum for Demens, hvor nye tiltag og tilbud opstår og videreudvikles. Hun yder også en stor indsats i Alzheimerforeningen, hvor hun er formand for lokalforening Trekantområdet og næstformand i hovedbestyrelsen.

Det var hendes nærmeste kollegaer, som indstillede hende til prisen.

I Vejle Kommune er demensfaglig leder Birte Schelde glad for, at en af hendes medarbejdere fik prisen:

- Selv om hukommelsen måske svigter, evnen til at formulere sig forringes eller dømmekraften forstyrres, så har den demensramte stadig følelser, tanker og identitet - og samme behov for tryghed, anerkendelse, respekt, oplevelser og nærvær som alle andre. Grethe Skovlund er god til at have fokus på det hele menneske - og de pårørende. Hun er derfor den helt rigtige prismodtager.

Grethe Skovlund er ansat i Demensenheden i Vejle Kommune, som består af to demensplejecentre, otte demenskonsulenter-/koordinatorer og en demenspsykolog, som borgere med demens, pårørende og medarbejdere i Vejle Kommune kan  opsøge for råd og vejledning.

Birte Schelde, demensfaglig leder, tlf. 76 81 66 21.
Grethe Skovlund, demenskoordinator og prismodtager, tlf. 29 47 73 90.