Ansatte på Handicapområdet kan låne en elcykel gratis

Handicapområdet i Vejle Kommune stiller elcykler til rådighed for de ansatte for at få flere ud af bilen og over på cyklen, hvilket er godt for både sundheden og klimaet.

Elcykler til udlån_handicap.jpg

Heidi Brodersen er glad for muligheden for at låne en elcykel og overvejer nu selv at købe en.

Cyklen kan noget helt særligt. I hvert fald hvis du spørger Vejle Kommunes handicapchef Peter Anders Larsen. Den kan først og fremmest bruges som transportmiddel. Og så er den god for både sundheden og klimaet - og sidst men ikke mindst for økonomien i en tid, hvor benzin- og forbrugspriserne bare stiger og stiger.

Derfor har han valgt at lease 30 elcykler, som personalet på områdets arbejdspladser kan låne kvit og frit. De ansatte kan skrive sig op til en elcykel for en måned ad gangen, så flest mulige kan få lov at prøve, hvordan det er cykle på en elcykel.

Ingen træls morgentrafik
Den mulighed har Heidi Brodersen, der er ansat i Karriereværkstedet, Vejle Kommunes beskyttede beskæftigelse, taget imod med kyshånd. Hver dag - med undtagelse af de dage, hvor vejret er rigtig skidt - hopper hun i cykelsadlen og kører de 15 kilometer til og fra arbejde på en låne-elcykel. Det gør bl.a., at hun er mere frisk og veloplagt, end når hun tager bilen:

- På cyklen kører morgen- og eftermiddagstrafikken bare bedre, og der er ingen kø. Og så får jeg masser af frisk luft og renset hovedet. Det gør noget godt for humøret, siger Heidi Brodersen.

Fem-syv kilometer er typisk den afstand, der udgør smertegrænsen for, om man orker at tage cyklen eller foretrækker bilen, men netop udbredelsen af elcyklen vil gør det mere overkommeligt at udvide cyklens radius. Det er Heidi Brodersen enig i, og hun fortæller, at hun allerede havde købt en selv, hvis den ikke var så dyr i indkøb. Så indtil videre nøjes hun med at låne en cykel og glæde sig over ordningen.

Nye og sunde vaner
Tilbagemeldingerne fra medarbejderne er i det hele taget meget positive, og de fortæller, at de bruger elcyklen til forskellige formål.

- Det er vigtigt at understrege, at der ikke er tale om firmacykler. Vi udlåner elcyklerne for at få skabt vane, motivation og lyst til selv at erhverve sig en cykel og droppe bilen. Og man må bruge den til, hvad man vil. Projektet kører i første omgang i to år, og den lokale cykelhandler har indvilliget i at give 15 procent rabat, hvis vores medarbejdere ønsker at købe egen elcykel, siger Peter Anders Larsen og fortsætter:

- Med dette tilbud til de ansatte vil vi også gerne signalere, at vi som arbejdsplads gerne vil vores medarbejdere det allerbedste. Vi ønsker sunde og glade medarbejdere, og det vil vi som arbejdsplads gerne støtte op om.

Handicapchef Peter Anders Larsen, telefon 21 57 79 18.