Unge ledige krydser Jylland på gåben

8 glade - men trætte - unge afsluttede fredag en 140. km. vandrertur på tværs af Jylland. Turen var indlagt som en styrkeprøve i et nyt projekt for unge ledige, der, gennem en kombination af virksomhedspraktik og vandrertræning, skal arbejde sig tættere på job og uddannelse.

Vandrerprojekt 2021 JC b3.jpg

Turen på tværs af Jylland blev afsluttet med maner i Skyttehushaven.

Det skulle som bekendt være sundt at gå en tur, men kan det ligefrem hjælpe folk tættere på arbejde og uddannelse? Spørger du i Vejle Kommune, er svaret klart ja!

Her har man igennem en årrække haft gode resultater med at kombinere cykeltræning med virksomhedspraktik, og derfor har Arbejdsmarkedsudvalget i år besluttet at igangsætte et lignende projekt, hvor cyklen er skiftet ud med vandreskoene.

Projektet kaldes "fra kyst til kyst", og deltagerne er en gruppe unge ledige. De har siden foråret været i virksomhedspraktik to dage hver uge, mens tre dage er tilbragt med at slide skosålerne tynde på stier og veje omkring Vejle.

Tanken er, at praktikken giver dem en vigtig, konkret viden om hverdagen på en arbejdsplads og med mulighed for job efterfølgende, mens vandrer-træningen kan give dem en indsigt i egne evner og begrænsninger, der er mindst ligeså væsentlig.

Kulminationen på de mange ugers træning var den vandrertur på 140 km., som blev skudt i gang den 26. september ved Blåvandshuk Fyr. Herefter fulgte seks dage med masser af udfordringer - både mentalt og fysisk - hvor gruppen af unge fik vist sig selv og hinanden, at de har det der skal til for at klare en stor udfordring og støtte op om hinanden som et team.

Derfor var der også stolthed at spore, da de fredag den 1. oktober kom i mål i Skyttehushaven i Vejle. Her blev de, fuldt fortjent, modtaget med klapsalver af de fremmødte. Ud over familie og venner var både medlemmer af arbejdsmarkedsudvalget, repræsentanter fra Jobcenter Vejle og de unges praktikvirksomheder mødt op, for at hylde det flotte resultat.

Praktikvirksomhederne har spillet en helt afgørende rolle for, at projektet kan lykkedes. De har alle ydet en stor indsats og påtaget sig et ansvar for at give en hånd til en flok unge, der haft brug for det. Også selvom det ind imellem har været udfordrende.

Det er Jobcenter Vejle, der står i spidsen for projektet, men der har også været tilknyttet en naturvejleder og fagpersoner fra sundhedsområdet. De har bl.a. bidraget med at give de unge perspektiver og værktøjer, de fremover kan få gavn af i deres indsats for at komme i job eller uddannelse.

Fakta
- Projektet hedder "Fra Kyst til kyst", og har taget navn efter en populær vandresti.

- Deltagerne er unge ledige fra Jobcenter Vejle, som også har andre udfordringer end ledighed

- Den afsluttende vandretur gik fra Blåvandshuk Fyr i Vest via bl.a. Oksbøl og Varde til Skyttehushaven i Vejle.

- Projektets målsætning er, at 50% af de unge som gennemfører, er i uddannelse eller job efter projektperiodens udløb, mens 25% er kommet væsentligt tættere på.

Kenneth Torp Jessen
Centerleder i Jobcenter Vejle