25. september 2020

Årets frivillige ildsjæle er Susanne Clausen og Edith Dall-Hansen

I løbet af sommeren kunne man indstille lokale ildsjæle til "Frivilligprisen 2020" som et skulderklap. Nu er de endelige vindere fundet, og de blev fejret til en prisoverrækkelse i byrådssalen i Vejle.

Susanne Clausen (th) vandt prisen på Voksenområdet. Edith Dall-Hansen vandt prisen på Seniorområdet. Knud Møller fra Frivilligrådet (tv) modtog prisen på vegne af Edith. På billedet ses også Kenneth Fredslund Petersen og Gitte Frederiksen

Seks ildsjæle fra henholdsvis Voksen- og Seniorområdet var nomineret til de to priser, som på grund af corona i år var flyttet fra Bygningen til byrådssalen. Kun de nominerede med ledsagere var inviteret til prisoverrækkelsen.

Blandt de seks faldt det endelige valg på Susanne Clausen, der løb med prisen som årets frivillige ildsjæl på Voksenområdet, og Edith Dall-Hansen, der vandt prisen for sit engagement på Senioromådet.

- Susanne Clausen vinder for sin indsats i Broen i Vejle, hvor hun i mange år har gjort - og stadig gør - et kæmpe arbejde ved at støtte socialt udsatte børn og unge med kontingenter og udstyr til idræt eller andre fritidsaktiviteter, så de kan være del af fællesskaber som alle andre børn og unge. Hun betyder meget for mange - både børnene og forældrene, sagde udvalgsformanden for Voksenudvalget, Gitte Frederiksen, da hun overrakte prisen til Susanne Clausen.

I begrundelsen for at give en pris til Edith Dall-Hansen lagde formanden for Seniorudvalget, Kenneth Fredslund Petersen, vægt på Ediths omsorg for andre trods sin egen høje alder:

- Edith Dall-Hansen skal have prisen for sin udtrættelige indsats som frivillig i mere end 50 år. Hun har både været besøgsven, hjulpet rumænske børnehjemsbørn, fået udsatte, skoletrætte unge ud af sengen om morgenen - og kørt demensramte til aktiviteter. Hun er altid klar med en hjælpende hånd.

Ud over Susanne Clausen og Edith Dall-Hansen var også Kirsten Dalager fra Vejle nomineret for sit engagement i mange forskellige frivillige foreninger: Red Barnet, gigtforeningen, Vejle Krisecenter, Bedre Psykiatri og det tværkulturelle kvindenetværk WI-CAN. Flemming Leer Jakobsen fra Vejle var nomineret for sit formandskab i foreningen Sind. Mona Christiansen fra Give var nomineret for sit arbejde i Røde Kors-butikken i Give. Og endelig var Karen Schubert fra Børkop nomineret for sit arbejde i bruger- og centerrådet i Englystparken i Børkop.

Af hensyn til de mange frivillige, der ikke kunne deltage i år, blev prisoverrækkelsen filmet, og filmen sendes til de frivillige foreninger i forbindelse med FrivilligFredag, som fejrer og markerer frivilligheden og de frivillige i hele Danmark.

Se filmen, som præsenterer de nominerede og viser prisoverrækkelsen fra den 24. september.

- Gitte Frederiksen, formand for Voksenudvalget, tlf. 24 42 86 95.
- Kenneth Fredslund Petersen, formand for Seniorudvalget, tlf. 28 72 62 39.