17. marts 2021

Nye ruter skal gøre naturen kørestolsvenlig

Bakker og bomme kan forhindre kørestolsbrugere i at komme ud i naturen. Derfor har Kultur- og Idrætsudvalget afsat 100.000kr til projekt 'Køreklar natur', som med brugernes hjælp skal vise, hvor de trygt kan færdes i Vejle Kommunes natur

Haraldskaer-koerestolsrute-1-4.jpg

Bindeballestien ved Haraldskær er en af ruterne, der lige nu ses på i forhold til, om den er egnet for kørestolsbrugere

En undersøgelse for Natur & Udeliv viser, at 66 procent af indbyggerne i Vejle kommune værdsætter naturen mere, end de gjorde før coronakrisen.

Men for nogen kan en tur ud være lukket land. Sidder du i kørestol kan en stejl bakke, en bom eller et blødt underlag være en uoverkommelig forhindring. Det skal et nyt pilotprojekt, 'Køreklar natur', afhjælpe ved at formidle, hvor der er kørestolsegnede ruter i Vejle Kommune.

Kultur- og idrætsudvalget har afsat 100.000kr til ruterne. Formand Dan Arnløv Jørgensen fortæller:

-          Det er vigtigt for os, at alle borgere i Vejle Kommune har mulighed for at nyde vores enestående natur. Samtidig må vi erkende, at vi er lidt udfordret på de mange stejle bakker. Derfor har vi valgt at afsætte midler, så vi kan få kortlagt og formidlet de steder i kommunen, hvor man trygt kan færdes i naturen i sin kørestol.

Projektet er en del af Bevæg dig for livet-initiativet, hvor Vejle Kommune samarbejder med DGI, om at få flere mennesker til at bevæge sig i hverdagen.

Har du forslag til en rute?
I Vejle Kommune ses der på forskellige ruter, blandt andet Bindeballestien ved Haraldskær. Men der er brug for flere ruter, hvis netværket skal blive større i fremtiden.

I den forbindelse er kommunens borgere en vigtig ressource, påpeger formand for Handicaprådet Peter Skov Jørgensen, som uddyber:

-          Det er helt essentielt, at vi gør vores byer og natur mere tilgængelig. Derfor håber jeg, at folk vil sende os deres input til, hvor der er kørestolsegnede ruter i Vejle Kommune, så vi kan få brugernes egne ideer på bordet.

Udover at være formand for Handicaprådet har Peter Skov Jørgensen meldt sig som testkører af de nye kørestolsegnede ruter. Han glæder sig over projektet og håber, at det vil hjælpe en gruppe mennesker, der ellers risikerer at gå glip af Vejles grønne omgivelser.

Faktaboks

Send dit bud på en kørestolsegnet rute til magor@vejle.dk inden 18. april.

I e-mailen er det vigtigt, du noterer, hvor ruten er og beskriver den så præcist som muligt. Du kan også sende dit telefonnummer og blive ringet op.

Det er ikke sikkert, at lige præcis din rute bliver udvalgt, men den vil indgå i en liste med potentielle ruter.

Formand for Kultur- og Idrætsudvalget, Vejle Kommune, Dan Arnløv Jørgensen, tlf. 2547 3535

Formand for Handicaprådet Peter Skov Jørgensen, tlf. 2332 4062