18. august 2017

Studiestart på nyt college for psykisk sårbare

På "Recovery College Vejle" underviser frivillige, der selv har oplevet at få en psykiatrisk diagnose, andre med psykisk sygdom. De første kurser starter den 28. august 2017, og nu er der åben for tilmelding.

Recovery College Vejle tilbyder kurser, workshops og temadage til psykisk sårbare. Indholdet tager afsæt i ønsker fra borgerne i socialpsykiatrien i Vejle Kommune, og indholdet planlægges sammen med dem.

Underviserne er professionelle inden for socialpsykiatrien og frivillige med brugerbaggrund. Fagpersonen har styr på det teoretiske, mens underviseren med brugerbaggrund har prøvet på egen krop og sjæl, hvordan det virker i praksis.

Uddannelsesleder Lisbeth Harkes Andreassen siger følgende om baggrunden for at lave et college kun for psykisk sårbare:
- At tale med et menneske, der kender til problemerne selv, men som er blevet rask eller har lært at mestre sin sygdom, gør en forskel for en person med psykisk sygdom, som mødet med professionelle i behandlingssystemet ikke kan.

Efterårets kurser er klar. De første starter den 28. august:
- "Inderst inde", hvor man lærer sig selv og sine følelser bedre at kende - og får nye redskaber til at forstå psykiske og følelsesmæssige udfordringer.
- "En god nats søvn", hvor man lærer om søvnens betydning for fysisk og psykisk velvære.
- "Samtaler om livet", som er samtalegrupper.
-"Livshistoriefortællinger". Her fortæller psykisk sårbare om erfaringer, oplevelser og vendepunkter til inspiration for andre.

Det nye college henter sine erfaringer fra et 3-årigt mentorprojekt "Peer-to-peer", som er udviklet i et samarbejde mellem Psykiatrifonden og Vejle Kommunes socialpsykiatri, hvor psykisk sårbare har støttet hinanden. Projektet viste, at deltagerne gennemgik en positiv udvikling, bl.a. oplevede 45 % et styrket selvværd, og 71 % så flere muligheder. Flere bekræftede, at de havde brudt isolationen og havde fået mod på udflytning, job og uddannelse.

- Derfor har vi også store forventer til det nye college. Udover at øge trivsel og livskvalitet hos mennesker med psykisk sygdom håber vi også at være med til at sætte en ny retning for at arbejde med rehabilitering af psykisk sygdom i Danmark, siger uddannelseslederen.

Interesserede kan henvende sig til Lisbeth Harkes Andreassen på telefon 29 13 14 71 eller på mail: lhaan@vejle.dk

Uddannelsesleder Lisbeth Harkes Andreassen, telefon 29 13 14 71, mail: lhaan@vejle.dk