19. september 2019

"Og de nominerede til Vejles frivilligpris 2019 er ..."

Hen over sommeren kunne man indstille lokale ildsjæle til "Frivilligprisen 2019" som et skulderklap til det frivillige, sociale arbejde. De nominerede er nu fundet. De endelige vindere findes til den årlige frivilligfest den 27. september.

Det er en arbejdsgruppe fra Frivilligrådet i Vejle Kommune, som har gennemgået prisindstillingerne. På den baggrund har de nomineret frivillige fra henholdsvis Seniorområdet og Voksenområdet:

De seks nominerede er...
Harry Bank fra Vejle er nomineret for en udtrættelig indsats som frivillig. Han har bl.a. stået for en seniorklub i Vejle Kommune i over 30 år. Han er kasserer, afholder banko i Cafe Holmen flere gange om måneden - og sørger i det hele taget for underholdning, udflugter og socialt samvær.

Frida Hansen fra Lindeballe indstilles for sit arbejde som formand for ældregruppen i Lindeballe og for sin evne til at aktivere enlige ældre i området. Hun er desuden aktiv i besøgstjenesten og vågekone.

Inga Thomsen fra Gadbjerg har været aktiv i det frivillige bestyrelsesarbejde i Gadbjerg i mange foreninger i 25 år, bl.a. idrætsforeningen, Meta Mariehjemmets Venner, lokalråd, Gadbjergs Gensidige Hjælpeforeninger og hjælper foreninger, når der skal søges midler til gavn for borgerne i Gadbjerg.

Edith Agerholm fra Jelling er initiativtager til singleklubben Orkanen, som i dag har 140 medlemmer. Hun lægger gerne selv hjem til foreningens aktiviteter, bl.a. fester og fællesspisning. Hun er et varmt menneske, der altid sørger for, at andre har det godt.

Kirsten Dalager fra Vejle har i mange år stilfærdigt og vedholdende udført frivilligt arbejde i både Red Barnet, Gigtforeningen, Vejle Krisecenter, Bedre Psykiatri og som frivillig mentor i det tværkulturelle kvindenetværk Wi-can. Hun bidrager i det hele taget, hvor hun kan gøre en forskel.

Lissy Kristensen fra Vejle nomineres for sin indsats som frivillig i Cafe Parasollen, et værested for mennesker, der har haft et misbrug. Hun bemander cafeen og er altid behjælpelig med at tage vagter og give en hjælpende hånd. Samtidig bidrager hun også med et stort nærvær over for stedets brugere.

Kåring til frivilligfesten i Bygningen
Der bliver valgt to vindere - en fra Voksenområdet og en fra Seniorområdet. Ud over æren får prisvinderne også et gavekort på 5.000 kr. Vinderne bliver udpeget af formanden for Voksenudvalget, Gitte Frederiksen, og formanden for Seniorudvalget, Kenneth Fredslund Petersen, til Frivilligfesten den 27. september. Festen foregår i Bygningen i Vejle.

- Til den årlige frivilligfest hyldes de mange frivillige i Vejle, der gør en stor indsats og brænder for frivilligheden. Hvis den skal blomstre, kræver det ildsjæle med hjerter, der banker for frivilligheden. Det er også dem, der skaber de særlige oplevelser. Derfor er det vigtigt, at vi fejrer dem og frivilligheden i det hele taget, siger de to udvalgsformænd.

- Anders Hareskov Andersen, formand for Frivilligrådet, tlf. 28 59 84 44.
- Gitte Frederiksen, formand for Voksenudvalget, tlf. 24 42 86 95.
- Kenneth Fredslund Petersen, formand for Seniorudvalget, tlf. 28 72 62 39.