27. april 2020

Corona: Fortæl os din historie

Vi er alle sammen på den ene eller anden måde påvirket af situationen omkring coronavirus. Vejle Kommune har brug for din fortælling om, hvordan coronavirus og nedlukning af samfundet har påvirket dit liv og din hverdag.

Nogle har været nødt til at lukke deres virksomhed. Nogle kæmper med at få en hverdag til at hænge sammen med hjemmeundervisning og hjemmearbejde på samme tid. Nogle føler sig mere ensomme og isolerede og nogle har aldrig talt så meget med familie og venner, som de gør nu - nu gør de det bare digitalt.

Hvordan coronavirus har påvirket borgerne i Vejle Kommunes hverdag, er meget forskelligt. Men én ting er sikkert: Ikke mange af os har den samme hverdag at stå op til, efter store dele af samfundet blev lukket ned i marts.

Vejle Kommune er lige nu på udkig efter borgernes fortællinger om, hvordan situationen omkring coronavirus har påvirket deres hverdag. Kommunen vil gerne høre, hvordan coronavirus har påvirket dig og dit humør, dine venskaber og/eller din arbejdssituation. Fortællingerne vil blive klippet sammen til en podcast-serie, der fortæller nutidens historie om livet under corona-krisen.

- Når vi skal forstå, hvordan livet i Vejle Kommune er blevet påvirket af coronavirus, så er det eneste rigtige at give ordet til dem, der bor her og hvis hverdag er blevet vendt op og ned. Vi håber derfor, at mange har lyst til at ringe ind og fortælle små bidder fra deres hverdag under coronaen, siger Sofie Plenge, kulturdirektør i Vejle Kommune.

Ring og fortæl din historie

For at give dit bidrag til historiefortællingen, skal du ringe ind til tlf. 76 81 30 33. Du har fem minutter til at fortælle din historie.

Vi vil gerne høre, hvordan corona-krisen har påvirket dig og dit humør, din arbejdssituation og/eller din relation til venner og familie. Du behøver ikke at tale om alle tre emner - det vigtige er, at du fortæller om det, du har på hjerte.

Gå ind på www.vejle.dk/coronapodcast for at læse mere om projektet eller ring direkte til tlf. 76 81 30 33 og fortæl din historie.

Udover at indgå i podcast-serien, vil de indtalte beskeder blive en del af Vejlemuseernes og Vejle Stadsarkivs indsamling af fortællinger, der skal hjælpe fremtidens historiske forskere med at forstå livet under corona-krisen.

Podcast-serien bliver til i et samarbejde mellem Vejle Bibliotekerne, VejleMuseerne, Vejle Musikteater og Vejle Kommune.

Sofie Plenge, kulturdirektør, tlf. 60 60 99 23
Emilie Husted, kommunikationskonsulent, tlf. 30 47 99 57