2. september 2019

Erhvervslivet til Vejle Kommune: Find de store armbevægelser frem

Vejle Kommune skal være ambitiøs i ny erhvervspolitik, lyder rådet fra virksomhederne i en ny analyse, der desuden viser stor tilfredshed med erhvervsforholdene i Vejle.

- Vejle skal være Danmarks førende erhvervskommune.

Sådan lyder den primære anbefaling fra erhvervslivet til Vejles politikere her frem mod den store erhvervskonference 19. september. I en ny undersøgelse fra analysevirksomheden Epinion er 300 virksomheder blevet spurgt om, hvor tilfredse de er med at drive erhverv i Vejle Kommune.

Overordnet viser analysen, at 4 ud af 5 virksomheder er tilfredse med erhvervsforholdene i kommunen, og 66 procent vil endda anbefale andre virksomheder at etablere sig i Vejle.

Når det gælder fremtiden, ser virksomhederne gerne, at politikerne formulerer nogle store visioner i den erhvervspolitik som byrådet skal beslutte sig for i 2020.

- Der skal videreudvikles på en kultur, hvor de store visioner trives, hvor Vejle Kommune stiler efter det unikke, og hvor en åben og positiv indstilling til tingene er med til at skabe innovation og udvikling, hedder det blandt andet i analysen.

Borgmester: Erhvervsliv med visioner er en stor styrke
På borgmesterkontoret i Vejle er analysen blevet læst med stor interesse:

- Det er meget opløftende og en stor styrke for Vejle, at vi har et erhvervsliv, der i den grad har ambitioner på kommunens vegne. Det viser, at når vi skal formulere fremtidens politiske mål, så skal vi tillade os selv at drømme stort. Det forventer erhvervslivet af os, siger borgmester Jens Ejner Christensen.

- Vi har det seneste år holdt flere konferencer, branchemøder, netværksmøder og virksomhedsbesøg for at få så mange input fra erhvervslivet som muligt. De mange gode råd skal nu bindes sammen til en flot buket, der kan blive til en ny erhvervspolitik, der udvikler vores position som en førende erhvervs- og vækstkommune, understreger borgmesteren.

Byrådet skal efter planen vedtage den nye erhvervspolitik i slutningen af året.

Erhvervslivet tror på fremtiden
Det er dog ikke kun virksomhedernes forventninger til kommunen, der er høje. Virksomhederne har også store forventninger på egne vegne. Således fortæller de adspurgte virksomheder, at deres forventninger til fremtiden er særdeles positiv.

Eksempelvis fortæller hele 43 procent af virksomhederne, at de forventer at ansætte flere medarbejdere i løbet af 2019, mens kun 4 procent venter et fald i medarbejderantallet.

Endnu større er forventningen til, at virksomhederne vil tjene flere penge. To-tredjedele af alle virksomheder, der er blevet spurgt i undersøgelsen, fortæller, at de forventer, at omsætningen og indtjeningen vil stige.

- Den økonomiske situation i Danmark er positiv, og det smitter af på vores virksomheder, der både tjener penge og venter at ansætte flere personer. Vi har et stærkt arbejdsmarked og mange jobmuligheder, hvilket også afspejler sig i, at flere vil bo i vores kommune, siger Jens Ejner Christensen.

Grøn omstilling i højsædet
Vigtigheden af den grønne omstilling er i den grad også slået igennem i det vejlensiske erhvervsliv. Ikke kun på spørgsmålet om klimatilpasning, men også som et område, hvor man kan skabe nye forretningsområder og konkurrencemæssige fordele.

Hele 85 procent af virksomhederne svarer, at den grønne omstilling vil være det område, der får størst fokus i de kommende år. Samtidig anbefaler et flertal af virksomhederne i undersøgelsen, at Vejle i højere grad tager stilling til de 17 verdensmål.

- Ifølge erhvervslederne skal Vejle Kommune tage stilling til, hvor de står i det store billede ift. verdensmålene. Her nævnes helt specifikt, at der ønskes en bæredygtig tilgang til løsninger vedrørende institutioner, byggerier i udbud og projekter, hedder det i en af undersøgelsens fire anbefalinger.

Grøn omstilling, klimaforandringer og bæredygtig udvikling er netop emnet for årets store erhvervskonference i Musikteatret 19. september, hvor spændende foredragsholdere lægger op til en tankevækkende og inspirerende debat. Det er Vejle Kommune og de lokale erhvervsnetværk, der står bag konferencen.

Ny fødevarerådgivning godt modtaget
I undersøgelsen efterspørger erhvervslivet også, at Vejle Kommune tager initiativ til flere netværk og mere samarbejde på tværs for at øge dialogen mellem erhvervslivet og kommunen.

Der findes allerede en række netværk som VisitVejle Netværket og rådgivningstilbud som informationsmøder for iværksættere, der er velkendte blandt virksomhederne, men nye tilbud er også kommet til.

Hos det nystartede Food Innovation House i Dandy Business Park, hvor Vejle Kommunes fødevarerettede erhvervsrådgivning, Culinary Institute, holder til, har man på kun et år opnået at blive kendt blandt 41 procent af de adspurgte virksomheder.

- Det viser, at vores satsning på fødevareområdet er blevet taget godt imod. Vejle har en stor fødevaresektor, hvor mere end 7000 personer er beskæftiget, og mange virksomheder kan se fornuften i, at bruge de nye tilbud, som kommunen stiller til rådighed på fødevareområdet, siger Jens Ejner Christensen.

Epinion - Erhvervsundersøgelse - Vejle Kommune - 30.08.19.pdf

Borgmester Jens Ejner Christensen, tlf. 20 16 32 14