Drømmer du om at bo i et bofællesskab, når du bliver ældre?

Vejle Kommune inviterer til det sidste af i alt fem inspirationsmøder om seniorbofællesskaber. Denne gang foregår mødet 4. oktober på Rosborg Gymnasium & HF og er målrettet borgere i Vejle by.

Hvad gør du lige, når du gerne vil bo i egen bolig længst muligt, men samtidig gerne vil have en mindre bolig, som er mere overskuelig og giver dig mere tid til andre aktiviteter? Eller hvis du bare vil være del af et fællesskab. For en del er svaret at flytte i bofællesskab. Ofte er tryghed også et nøgleord. Det er rart at vide, at der er nogen tæt på, og samtidig giver et bofælleskab et godt naboskab og netværk.

Derfor skyder mange nye boformer for ældre op rundt i landet, og der er især lange ventelister til seniorbofællesskaber. Seniorudvalget og Udvalget for Lokalsamfund og Nærdemokrati i Vejle Kommune vil derfor give kommunens borgere mere viden om seniorbofællesskaber og inviterer til det sidste af i alt fem inspirationsmøder. Der har allerede været afholdt fire møder i foråret 2020 i hhv. Give, Egtved, Børkop og Jelling. På grund af corona afholdes det sidste møde, som er målrettet borgere i Vejle by, først nu. Det finder sted i Vejle, nærmere bestemt mandag 4. oktober kl. 19 til ca. 20.30 i kantinen på Rosborg Gymnasium & HF, Vestre Engvej 61, 7100 Vejle.

Et seniorbofællesskab består typisk af 15-25 enkelte boliger og et fælleshus. Der er ofte en minimumsalder, f.eks. på 50 år, for at kunne få en bolig, og beboerne er med til at definere fællesskabet og de fælles opgaver. Et bofællesskab kan derfor løse en lang række af de udfordringer, du kan stå over for, når du bliver ældre, fordi du får en nem bolig og et fællesskab med ligesindede.

- Boliger til seniorer er et emne, som optager mange. Også i Vejle. Og det forstår man godt. For det er sådan, at hver 5. borger i Vejle Kommune vil være 65 år eller derover i 2032. Men allerede nu er der mange, der gerne vil forberede sig på den 3. alder, mens hovedet og energien er til det, og det giver god mening, siger seniorudvalgsformand Kenneth Fredslund Petersen.

- Vejle Kommune har længe haft fokus på, hvordan vi kan understøtte, at der bliver flere boliger til ældre. Det gælder i både landområder og byen. I 2020 var der stor opbakning til de fire møder, som havde fokus på boformer med ligesindede i landsbysamfund. Nu glæder vi os til at give borgerne i Vejle by den samme mulighed, siger Thyge Havgaard Bjerring, udvalgsformand for Lokalsamfund og Nærdemokrati.

Kl. 19.00: Velkomst v. Kenneth Fredslund Petersen, formand for Seniorudvalget
Kl. 19.15: Oplæg om seniorbofællesskaber v. Max Pedersen, forsker i boliger for seniorer
Kl. 19.45: Oplæg om, hvordan det er at bo i et bofælleskab v. beboere
Kl. 20.20: Hvordan kommer du i gang? v. Thyge Havgaard Bjerring, formand for Udvalget for Lokalsamfund og Nærdemokrati
Kl. 20.30: Du er velkommen til at blive til en kop kaffe og en snak om bofællesskaber

Der serveres kaffe/te, kage og frugt. Det er gratis at deltage, og det kræver ingen tilmelding.

Kenneth Fredslund Petersen, formand for Seniorudvalget, tlf. 28 72 62 39
Thyge Havgaard Bjerring, formand for Udvalget for Lokalsamfund og Nærdemokrati, tlf. 20 20 14 00