22. august 2019

Vejle bliver visionskommune for bevægelse og fællesskaber

Vejle Kommune indgår en partnerskabsaftale med DGI og Danmarks Idrætsforbund (DIF), der forpligter parterne på at hjælpe flere borgere til at være fysisk aktive og blive en del af foreningslivet.

Søndag den 25. august underskriver Vejle Kommune sammen med DGI og DIF en partnerskabsaftale, som gør Vejle til visionskommune for 'Bevæg dig for livet'. Aftalen løber frem til år 2024 og skal sikre, at 10.000 flere borgere får et fysisk aktivt liv og 5.000 flere børn, unge og voksne i Vejle Kommune bliver en del af fællesskaber i foreningslivet.

- Vi ved, at fysisk aktivitet og det at være en del af et fællesskab er med til at øge livskvaliteten. Med denne aftale lægger vi op til at tænke nyt og anderledes og sammen hjælpe borgerne til at få mere bevægelse ind i hverdagen, siger Jens Ejner Christensen, borgmester i Vejle Kommune.

Borgerne ønsker at være mere aktive

Knap hver tredje borger i Vejle Kommune lever ikke op til WHO's minimumsanbefalinger for fysisk aktivitet. Samtidig ønsker 71 procent af disse borgere at være mere fysisk aktive, og det skal 'Bevæg dig for livet' være med til at understøtte.

- Vi skal hjælpe endnu flere mennesker til at opleve glæden ved at bevæge sig - og gerne i fællesskab med andre. Hver gang en person går fra at være inaktiv til aktiv og hver gang et barn eller en voksen bliver en del af et nyt fællesskab, så er det for foreningslivet en succes, siger Dan Skjerning, formand for DGI Sydøstjylland.

- Vejle bliver interessant at samarbejde med på grund af deres store fokus på parasporten og outdoor-idræt. Vi ved, at naturen er danskernes foretrukne arena til idræt og motion, og der er samtidig et stort potentiale for at få nogle af de målgrupper med, som vi ellers ved er underrepræsenterede i alle idrætsstatistikker, siger Per Nedergaard Rasmussen, leder af den kommunale enhed i 'Bevæg dig for livet'.

Fakta

Vejle Kommune, DGI og DIF underskriver visionsaftalen for 'Bevæg dig for livet' den 25. august kl. 11.00 ved træskibet Skonnerten Martha på kajen ved Fjordenhus.

'Bevæg dig for livet' er en partnerskabsaftale mellem DGI og DIF med støtte fra Nordea-fonden og TrygFonden. Målet med aftalen er at gøre Danmark til verdens mest aktive nation i år 2025.

Borgmester i Vejle, Jens Ejner Christensen, tlf. 20 16 32 14

Formand for DGI Sydøstjylland, Dan Skjerning, tlf. 40 43 95 65