2. juli 2020

Børn på Nørremarken får en sommer spækket med fodbold og kultur

I uge 32 kan børn og unge fra Nørremarken for første gang deltage i DBU Get2 fodboldskole og KulturKarrusels kulturforløb. Begge dele foregår i børnenes nærmiljø omkring Nørremarkshallen og håbet er, at sommerskolerne vil få flere til at begynde til en fritidsaktivitet.

Det har aldrig været vigtigere at give børn fra udsatte boligområder nogle værdifulde oplevelser, som de i den grad har savnet under corona-krisen. Det at kunne gå til fx fodbold eller billedkunst er med til at give børn fra sårbare miljøer nogle sunde interesser og rollemodeller.

Derfor kunne det ikke passe bedre, at sommeren 2020 bliver den første af en lang række somre, hvor børn og unge i Finlandsparken får muligheden for at deltage i DBU Get2 fodboldskole og KulturKarrusels kulturforløb i deres lokalområde.

- Både kultur og idræt er helt fantastiske redskaber til at løfte et udsat boligområde. For os handler det om at møde børnene og de unge, hvor de er, og give dem et kærligt skub til at finde nogle sunde fritidsinteresser. Det ved vi nemlig kan have en positiv effekt på, hvordan børnene klarer sig senere i livet, siger Dan Arnløv Jørgensen, formand for Kultur- og Idrætsudvalget i Vejle Kommune.

Fællesskab og succesoplevelser

Fodboldskolen og kulturforløbet tilbyder børnene et trygt fællesskab, samtidig med at børnene vil skulle udfordre sig selv, men også opleve at lykkes, når de gør sig umage.

- Mange børn fra udsatte boligområder har desværre ikke bagagen fyldt med succesoplevelser. Derfor er det vigtigt, at vi under sommerskolerne giver dem en masse positive oplevelser, som giver børnene selvtillid og lærer dem, at man kan lykkes med mange ting, hvis man bare øver sig og gør sig umage, siger Dan Arnløv Jørgensen.

Stadig ledige pladser til kulturforløb

Fodboldskolen er skabt i et samarbejde mellem DBU, Get2Sport og NFS og ligner en almindelig DBU fodboldskole. Forskellen er, at Get2 fodboldskolen er målrettet børn i alderen 7-14 år fra udsatte boligområder.

Kulturforløbet er skabt under projektet KulturKarrusel, hvor syv unge piger fra Nørremarken sidder i bestyrelsen og tilrettelægger kreative kulturforløb sammen med projektlederen. KulturKarrusels forløb i uge 32 er målrettet børn på mellemtrinnet og i udskolingen og giver dem mulighed for at prøve kræfter med kreative fag som billedkunst, drama, forfatterskole og musikundervisning.

Det koster 100 kr. at deltage og børnene får serveret frokost alle dage.

Get2 fodboldskolen er allerede fuldt booket, men der er fortsat ledige pladser til KulturKarrusels kulturforløb. Kulturforløbet foregår i tidsrummet kl. 10-15 mandag-fredag i uge 32. Tilmeld dit barn på www.xeneriet.vejle.dk/kulturkarrusel

Dan Arnløv Jørgensen, tlf. 25 47 35 35
Maria Winther, projektleder for KulturKarrusel, tlf. 30 24 44 78