3. september 2020

Smag på biernes honning og bliv klogere på sommerfuglen

Søndag den 13. september kan alle danskere komme ud og blive vild med naturen til årets Naturens Dag. I Vejle kommune kan du komme tæt på sommerfuglene, gå på opdagelse i livet i bækken og følge garnets vej fra fårets pels til væven.

Du har mulighed for at komme tæt på sommerfuglen og meget mere på Naturens Dag, der i år finder sted søndag den 13. september.

For 11. år i træk markerer hele landet Naturens Dag. I år er temaet Vild med Naturen, og i Vejle kommune har du chancen for at komme helt tæt den smukke natur, der omgiver os til alle sider.

- Vi har en helt enestående natur og vil gerne være kendt som kommunen med de bedste tilbud af friluftsaktiviteter. Selv om vi står midt i en pandemi med COVID-19, er der stadig frivillige organisationer, som sammen med kommunen stiller op med arrangementer, også på dette års Naturens Dag. Det er virkelig imponerende, siger Karl Erik Lund, formand for Natur- og Miljøudvalget og tilføjer:

- Naturens Dag giver os jo en unik mulighed for at sætte fokus på, hvor vigtigt det er, at vi tager hånd om vores natur, så også fremtidige generationer kan få gavn af den.

Bliv ven med sommerfuglene

På trods af COVID-19 og de begrænsninger, der omkranser en pandemi, er der alligevel oplevelser for enhver smag, når de frivillige organisationer slår dørene op til arrangementer.

Hvor meget ved du fx om sommerfuglens liv? Og kender du dens livret? Det og ikke mindst, hvordan du kan hjælpe sommerfuglen i din egen have, kan du blive meget klogere på, når Sommerfuglebevægelsen inviterer på Naturens Dag søndag den 13. september kl. 12-14 på Vestbanevej 115 i Vejle.

- Det er tredje år, vi deltager i Naturens Dag sammen med Bogbussen fra Vejle Bibliotek, og selv om alting er lidt usikkert her i corona-tiden, vil vi stadig gerne tilbyde et arrangement for både små og store her i sommerfuglehaven på Fælleden. Der vil være masser af historier om sommerfugle og gode råd til, hvordan du selv kan skabe de bedste betingelser for sommerfuglene derhjemme. Vi har også en kreativ workshop for børnene, siger Susie Kierkegaard, der er formand for Sommerfuglebevægelsen.

Honning, pandekager og madpakker

Eller hvad med bierne? Dem kan du også komme helt tæt på og smage på deres velsmagende honning oven på en friskbagt pandekage på Skibetvej 1 søndag den 13. september kl. 10.

Alsidighed er overskriften på programmet på Naturens Dag i Vejle Kommune, uanset om du vil vide mere om dyrelivet, livet i bækken i Nørreskoven eller prøve kræfter med en spinderok i Randbøldal Museet. Aktiviteterne kalder på både børn og voksne og giver hele familien mulighed for at blive vild med naturen. Og pakker du madpakken med i tasken, kan du være med til at indvie det nye madpakkehus i Ågård.

Ned med pulsen

I øvrigt behøver vild med naturen ikke altid at hænge sammen med høj aktivitet og puls.

Mindfulness, et roligt blodtryk og et nedsat stressniveau er nogle af naturens mange positive sideffekter.

Hvordan du nyder naturen og opnår en helende virkning, vil Sheila Naja Kragelund og Ulla Karmann fortælle og vise mere om med skovbadning i skov- og terapihaven, Kærvejen, Kærvej 5 i Ågård.

En god huskeregel: Det danske vejr er en lunefuld størrelse, så træk i tøj, der kan passe til al slags vejr.

FAKTA

• Vejle Kommune holder Naturens Dag i samarbejde med frivillige, foreninger, Grønt Forum, Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet.
  • Ønsker du at vide mere om de oplevelser, der er på programmet i år, kan du læse mere på www.vejle.dk/naturensdag, hvor du kan finde et oversigtskort og en beskrivelse af arrangementerne.
  • Du kan også finde spændende arrangementer i hele Danmark på Naturens Dag.
  • Vil du vide mere om friluftsfaciliteter i Vejle kommune, kan du besøge Oplev Vejle eller Udeliv Vejle, hvor du bl.a. kan booke shelters.

COVID-19

Vi følger udviklingen og myndighedernes retningslinjer og anbefalinger. Derfor opfordrer vi til, at man forsamles i mindre grupper og holder afstand, ligesom vi anbefaler hyppig håndvask - og sprit ude i naturen.

Karl Erik Lund, formand for Natur- og Miljøudvalget, tlf. 21 54 83 37

Dana Laura Cernat, projektudvikler i Grønt Forum og koordinator for Naturens dag i Vejle Kommune, tlf. 21 34 04 53