14. september 2017

Vinterbaderne i Vejle får sauna med udsigt

Vejle får nu nogle nye vinterbadefaciliteter. Det er fire pavilloner, der bliver placeret på molen ved Tirsbæk Strand. De nye faciliteter indvies søndag den 1. oktober kl. 8.00, hvor alle er velkomne

Det bliver både en kold og en varm fornøjelse, når Vejle Kommune og Vinterbaderforeningen Morgenrøden indvier nye faciliteter ved Tirsbæk Strand.

Fire flytbare træhuse danner rammen om den helt nye friluftsoplevelse, hvor der er sauna, to brusebade, toilet, et lukket omklædningslokale og et åbent lokale i fri luft, hvor man kan sidde og nyde morgensolen.

- Det er et anlæg, der har været på vej i lang tid, og som er blevet til i et frugtbart samarbejde mellem vinterbaderne og kommunen. Vinterbaderforeningen har også bidraget til projektet økonomisk ved fondsmidler. Så jeg kan kun være stolt af resultatet, og at vi nu har nogle virkelig flotte vinterbadefaciliteter her ved Vejle Fjord, pointerer 1. viceborgmester og formand for Natur- og Miljøudvalget Søren Peschardt.

Fra oktober til maj
Anlægget stilles op med tilladelse fra Kystdirektoratet og med krav om, at det fjernes fra det kystnære, fredede område i sommerhalvåret. Det vil sige, at det kan benyttes fra 1. oktober til 30. april.

Anlægget er offentligt, men saunaen er forbeholdt vinterbaderforeningen i morgentimerne samt ved andre aktiviteter, hvor foreningens medlemmer mødes til fællesbadning. Og vinterbaderne ser frem til at tage de nye faciliteter i brug.

- Vi har knap 200 vinterbadere i vores medlemskartotek. Men jeg har store forventninger til, at de forbedrede forhold vil øge medlemstilgangen betragteligt, siger formanden for Vinterbaderforeningen Morgenrøden Karen Blok.

FAKTA

Anlægget indvies søndag 1. oktober kl. 8 af Søren Peschardt, 1. viceborgmester og formand for Natur- og Miljøudvalget. Vinterbaderforeningen Morgenrødens formand Karen Blok vil holde tale. Den lokale duo Acousticdreams spiller til indvielsen, hvor der også serveres lidt at spise og drikke. Desuden præsenteres en ny klubsang

Alle interesserede er velkomne til at deltage i indvielsen. Vinterbadeanlægget ligger tæt på adressen Strandvejen 185 C i Vejle.

Efter indvielsen kan vinterbadefaciliteterne bookes på www.udeliv.vejle.dk.

Natur- og Miljøudvalget har bevilliget 1,5 mio. kroner til de nye vinterbadefaciliteter. Dertil kommer, at vinterbaderforeningen selv har bidraget med 350.000 kroner, som er fundet via fundraising.

Pavillonerne er tegnet af Kommunale Ejendomme i Vejle Kommune og bygget af Designmodul A/S.

Om Vinterbadeforeningen Morgenrøden

En gruppe af vinterbadere har i mange år talt varmt for at få en sauna stillet op, og da der blev afsat penge på kommunens budget til de nye badefaciliteter, gik man i foråret i år et skridt videre og stiftede en egentlig vinterbaderforening. Foreningen holder sin første ordinære generalforsamling 15. september.

TIRSBÆK VINTERBAD, FACADER, OLALO 20170913.pdf

1. viceborgmester og formand for Natur- og Miljøudvalget Søren Peschardt, tlf.: 51 50 84 63

Formand for Vinterbaderforeningen Morgenrøden Karen Blok, tlf.: 40 56 03 22

Projektleder Trine Hedemand, Vejle Kommune, tlf.: 23 67 83 57