23. maj 2018

Vejle Kommune skal inspirere til et grønnere Danmark

Der er hele tre projekter fra Vejle Kommune med i en ny publikation om klimaløsninger, der i dag bliver lanceret af Realdania og Sustainia. Publikationen samler 100 af de bedste klimaprojekter fra kommuner over hele landet.

Klima100-publikationen er finansieret af Realdania og udarbejdet af Sustainia. Den har til formål at hylde og synliggøre de mange grønne ideer og løsninger, som allerede er realiseret rundt omkring i de danske kommuner, og inspirere til endnu flere.

Af de 100 bidrag er 20 fra kommunerne i Region Syddanmark, og heraf er de tre bidrag fra Vejle Kommune.

"Jeg er stolt over, at vi kan være et godt eksempel for andre kommuner i Danmark på områder som cirkulær økonomi, klimasikring og smart teknologi. Her ligger nogle af nøglerne til at ruste samfundet til en bæredygtig og robust fremtid. I Vejle Kommune har vi allerede forpligtet os til at dele vores gode ideer og tiltag med andre byer på verdensplan i netværket 100 Resilient Cities, der også handler om at finde smarte løsninger bl.a. på klimaudfordringerne," siger Michael Sloth, der er direktør for Teknik & Miljø i Vejle Kommune.

Tre gode eksempler fra Vejle Kommune
Det ene Klima100-projekt handler om affaldssortering. Vejle Kommune fremhæves for sin nye affaldsstrategi, der på blot to år har bragt kommunen helt i front, når det handler om genanvendelse af husholdningsaffald. I gennemsnit producerer en borger ca. 125 kg madaffald årligt. I Vejle Kommune sorteres hele 81% af madaffaldet, som så bliver omdannet til biogas, som kommunens skraldebiler kører på. Også på andre sorteringskilder er Vejle Kommune i front. I forhold til regeringens mål på at sortere 50% i 2022 inden for bestemte affaldstyper fra husholdningen er Vejle Kommune i dag langt foran med hele 61%.

Det andet Klima100-projekt handler om Vejle Kommunes resiliensstrategi, hvori der er søsat 100 initiativer, som skal gøre Vejle modstandsdygtig over for fremtidens klimaudfordringer. Et af fyrtårnsprojekterne i den strategi er at klimasikre Østbykvarteret i Vejle, som er særligt udsat for oversvømmelser både fra fjorden og baglandets vandløb. Østbyprojektets vision er at skabe en resilient bydel, hvor vandet skaber værdi, social sammenhængskraft og tryghed: "det gode liv med vandet".

Det tredje Klima100-projekt handler om Vejle Kommunes Smart City-tilgang. Som en del af Rockefellers bynetværk 100 Resilient Cities tester og skalerer kommunen ny teknologi og anvender nye data til at blive klogere på, hvordan man kan skabe renere, smartere og mere klimavenlige byrum. Et eksempel er registrering af wi-fi-signaler i midtbyen, som kan skabe overblik over folks færden. Med disse data bliver det muligt at designe en mere klimavenlig by, hvor folk får bedre muligheder for at anvende grøn transport som bus, cykel og gåben.

Omfattende kortlægning

Det er første gang, de danske kommuners klimaindsatser bliver kortlagt på så omfattende vis. I alt 80 kommuner er repræsenteret blandt de 100 klimaprojekter i publikationen.

Realdanias filantropidirektør Anne Skovbro siger om Klima100:

"Aldrig før er der tegnet et så omfangsrigt, grønt samtidsbillede af de danske kommuner. Klima100 er et vidnesbyrd om, at kommunerne hverken mangler ambitioner, opfindsomhed eller handlekraft, når det gælder om at bekæmpe klimaforandringerne lokalt og tilpasse land og by til et foranderligt og uforudsigeligt klima. I en travl kommunal hverdag er det en udfordring at danne sig et overblik over de gode eksempler, man kan blive inspireret af. Med Klima100 ønsker vi at bidrage til videndelingen."

Direktør i Sustainia, Rasmus Schjødt Pedersen siger:

"Klima100 viser, hvor meget de enkelte kommuner kan løfte i Danmarks grønne omstilling, og hvor stort potentialet er til at skabe lokal vækst og trivsel gennem klimatiltag. Væbnet med al den inspiration, der ligger i Klima100, ser vi frem til at arbejde med kommunerne for at sætte endnu mere fart i den grønne omstilling."

Flere initiativer
De tre projekter, der er med i Klima100-publikationen, er langt fra de eneste, Vejle Kommune arbejder med for at skabe en mere bæredygtig og klimasikker kommune.

"Vi har stort fokus på at gøre ting smartere og skabe den nødvendige udvikling i samspil med borgere og virksomheder til alles gavn og bedste. Derfor er de tre eksempler her langt fra de eneste projekter, vi har gang i. Og vi stopper heller ikke her, men er hele tiden parate til at tage imod gode ideer. Så lad dem endelig blomstre og kom og vend dem med os," opfordrer direktør Michael Sloth.

Direktør Michael Sloth, tlf.: 20 44 69 70; e-mail: mislo@vejle.dk
Afdelingsleder Yvonne Thagaard Andersen, AffaldGenbrug,
tlf.: 76 81 28 47; e-mail: yvman@vejle.dk
Smart City-koordinator Jette Vindum, tlf.: 24 76 63 33; e-mail: jevin@vejle.dk