23. marts 2018

Åben workshop om klimaparken i Børkop

Børkop Lokalråd og Vejle Kommune inviterer til en åben workshop på Børkop Bibliotek tirsdag 10. april, hvor deltagerne kan komme med input til at realisere planen om en klimapark midt i byen

Kort før jul godkendte Vejle Byråd et byfornyelsesprogram for Børkop bymidte, altså de ældre og centrale dele af Børkop, som Skærup Å løber igennem.

Planen er at skabe en såkaldt klimapark med fire nye søer langs med å-løbet i Peder Breths Parken. Søerne skal være med til at håndtere klimaudfordringerne ved at fungere som forsinkelsesbassiner, så Skærup Å ikke går over sine bredder ved store regnskyl.

Som første led i processen med at føre planen ud i livet holder Vejle Kommune i samarbejde med Børkop Lokalråd en workshop, hvor alle er velkomne, og hvor alle, der har lyst, kan komme med ideer og ønsker til, hvordan klimaparken skal se ud. Det er meningen, at der på workshoppen nedsættes et par arbejdsgrupper, der arbejder videre med at realisere planerne i samarbejde med Vejle Kommunes teknik- og miljøforvaltning.

Formanden for Børkop Lokalråd Inge Klein ser frem til at få ideerne på bordet.

- Jeg synes det er en god mulighed for borgerne i Børkopområdet for at få indflydelse og høre mere om projektet med klimaparken. Jeg håber, at mange vil benytte sig af muligheden, siger Inge Klein.

Formand for Teknisk Udvalg Christoffer Melson glæder sig til at følge processen:

- Byfornyelse er et vigtigt aktiv, når vi udvikler vores lokalsamfund. Beboerne og kommunen skal sammen skabe rammerne for, at byerne bliver mere levende og aktive. I Børkop har borgerne selv været med til at pege på muligheden for at skabe et mere attraktivt miljø omkring åen, og klimaparken vil give gode muligheder for leg og udfoldelse. Den vil binde bydelene sammen og blive byens nye grønne rygrad og samlingssted. Jeg forventer et rigtigt godt resultat, pointerer Christoffer Melson.

Workshoppen finder sted 10. april kl. 19-21 på Børkop Bibliotek. Tilmelding er ikke nødvendig.

FAKTA
Byfornyelsesprogrammet er godkendt af byrådet december 2017. Programmet definerer formålet og sætter rammerne for udviklingen af Børkops bymidte.

Der er i alt afsat 6. mio. kroner til klimaparken i Børkop, og det er planen, at den skal være færdig ved udgangen af 2019.

Illustrationen er forsidebilledet fra Byfornyelsesprogrammet.

Formand for Teknisk Udvalg Christoffer Melson, tlf.: 26 28 82 02; e-mail: chram@vejle.dk
Formand for Børkop Lokalråd Inge Klein, tlf.: 22 50 06 24; e-mail: ingeklein@gsaf.dk
Projektleder Søren Nellemann, tlf.: 76 81 22 47; e-mail: sorne@vejle.dk