29. juni 2018

Helt på toppen! – cykelholdet klarede strabadserne

De 12 unge ledige der 18. juni satte sig i cykelsadlen med kurs mod Alpe D'Huez, har nu nået toppen. Turen var en del af Jobcenter Vejles projekt "CP2018".

Jobcenter Vejles cykelhold på toppen af Alpe D'Huez

Vi gjorde det! Jobcenter Vejles cykelhold på toppen af Alpe D'Huez

Den 28. juni nåede 12 glade unge toppen af Alpe D'Huez, efter at have tilbagelagt 1.500 km. på cykel ned gennem Europa. De unge, som også har andre problemer end ledighed, har siden marts deltaget i Jobcenter Vejle's cykelprojekt "CP2018". Projektet kombinerer cykeltræning og virksomhedspraktik, og det skal hjælpe dem tættere på arbejdsmarkedet eller i uddannelse.

Det fortæller Anja Daugaard (LA), som er formand for Vejle Kommunes Arbejdsmarkedsudvalg. Hun er overbevist om, at den selvtillid og de succes-oplevelser de unge har fået gennem projektet, kan være afgørende for, om de fremover får fodfæste på arbejdsmarkedet.

"Det at sætte sig et mål og blive ved med at kæmpe for det - også når det er hårdt - og derefter opleve glæden ved at fuldføre. Det er en ballast, der er god at have med senere i livet. Det gælder også på arbejdspladsen eller i uddannelser", uddyber hun. Samtidig sender hun en stor tak til de dedikerede medarbejdere på praktikvirksomhederne, som har ydet en kæmpe indsats for at hjælpe de unge videre i tilværelsen.

Lumiere Stretch Ceiling er en af de virksomheder, der har taget imod en praktikant, og her man både glade for - og stolte over - at bidrage til projektet. Det fortæller medindehaver Michael Grundholm. "Det er tredje år i træk, Lumiere Stretch Ceiling deltager som praktikvirksomhed, og jeg synes det har været en god oplevelse for os hver gang. Jeg oplever også, at de unge har fået meget ud af forløbet", forklarer han.

Senere på året kommer der en evaluering af "CP2018", som vil vise, hvad de unge konkret har fået ud af at deltage i projektet.

Anja Daugaard (LA)
Formand for Arbejdsmarkedsudvalget