25. marts 2021

Saml affald med Tour de France bussen

Grønt Forum, Økolariet og Tour de France i Vejle 2022 inviterer alle borgere til corona-venlig affaldsindsamling for Danmarks Naturfredningsforening søndag 18. april. Dagen begynder med morgenmad ved Tour de France bussen på Kirketorvet i Vejle, og der er begrænsede pladser efter først-til-mølle princippet.

TDF bus 1 (002).png

Tour de France bussen indvies søndag 18. april på Kirketorvet i Vejle i forbindelse med Danmarks Naturfredningsforenings årlige affaldsindsamling.

Er du borger i Vejle Kommune, ikke del af en forening eller gruppe, som allerede er tilmeldt affaldsindsamlingen, og har du lyst til at give en velgørende tørn til fordel for naturen? Så inviterer Grønt Forum, Økolariet og Tour de France i Vejle 2022 til en festlig og corona-venlig indsamlingsdag med fælles morgenmad ved Tour de France bussen og sjove konkurrencer.

Brug for alle hænder

- Vi har i den grad brug for alle hænder for at rydde op langs grøftekanter, strandområder, skove og parker. Og vi er så heldige, at vores eget Tour de France kontor også har lyst til at svinge sig op på cyklerne og gribe tængerne og affaldsposerne i den gode sags tjeneste. Derfor forener vi de to ting - borgernes gode indsats med Tour de France, siger Karl Erik Lund, formand for Natur- og Miljøudvalget.

På nuværende tidspunkt åbner corona-restriktionerne op for, at vi kan samles 50 mennesker uden for.

Mødes ved Tour de France bussen

Vi samles kl. 9.30 ved Tour de France bussen, der holder ved Kirketorvet 22. Her bliver du budt på en kop kaffe og et rundstykke.

Udstyr som tænger og affaldsposer udleveres fra Tour de France bussen, der får sin debut den dag.

Udover at gøre naturen en kæmpe tjeneste har du som deltager også mulighed for at vinde en af dagens i alt tre konkurrencer.

Det' også for børn

Den ene konkurrence er målrettet børnene. Her gælder det om at få banko i den affaldsbanko, Økolariet har lavet. Det barn, der kan indsamle flest stykker affald, som matcher affaldsbanko, vinder en gave fra Økolariet til en værdi af 500 kr.

Vind en Smag Dansk kurv

Den anden konkurrence går ud på at tage at tage et foto af det mærkeligste stykke affald, du finder på din vej. Fotoet vil blive del af en efterfølgende fotoudstilling i Økolariet.

Den sidste konkurrence er at gætte, hvem af de to hold - Tour de France cykelholdet, som består af medarbejdere fra Vejle Kommune, og Klimaholdet, der er sammensat af medarbejdere fra Økolariet og Grønt Forum - der indsamler mest affald.

Vinderen af hver af de to konkurrencer belønnes med en kurv fra Smag Dansk

Sådan tilmelder du dig:

• Du kan tilmelde dig senest 8. april på http://grontforum.vejle.dk/traditioner/
  • Der er kun plads til 50 deltagere i alt, så det er først-til-mølle princippet, der gælder.
  • Da vi fortsat lever i en pandemi, der hele tiden udvikler sig, forbeholder vi os retten til at aflyse arrangementet, hvis myndighederne fraråder større forsamlinger.

Karl Erik Lund, formand for Natur- og Miljøudvalget, tlf. 20 61 54 80

Dana Laura Cernat, projektleder for Grønt Forum, tlf. 21 34 04 53; e-mail dalce@vejle.dk