27. november 2020

Julebelysningen på Vejle Vindmølle er på vej

Vejlenserne kan se frem til julelys og -farver i år. Kultur- og idrætsudvalget har nemlig indgået en aftale med virksomheden Solar, som skal sørge for dette års julebelysning på Vejle Vindmølle.

Dagene er til tælling; julen er nær.

Og med den følger julebelysningen på ét af Vejles vartegn, Vejle Vindmølle. Selvom møllen i efteråret fik pillet vingerne af, pga. råd, skal vejlenserne stadig kunne opleve den traditionsrige julebelysning.

Kultur- og idrætsudvalget har modtaget to bud på julebelysning. Heraf valgte de virksomheden Solar, som vil udskifte vindmøllens gamle projektører med LED projektører, der gør det muligt at skifte belysningens farver efter års- og højtider.

Formand for Kultur- og idrætsudvalget Dan Arnløv Jørgensen fortæller:

- Vi glæder os over, at der også kommer julebelysning på Vejle Vindmølle i år. Samtidig har vi fået en god og fleksibel løsning, der også kan bruges ved andre fejringer i løbet af året, hvilket også har været en prioritet for udvalget.

I år vil Vejle Vindmølle lyse op i julefarver som rød eller grøn, mens projektørerne kan indstilles, så de for eksempel lyser orange til Halloween.

Først julebelysning, så trævinger
Julebelysningen på byens sydlige bakke påbegyndes tirsdag og forventes færdig onsdag eller torsdag. Hos Solar ser de frem til at gå i gang med arbejdet og glæder sig over, at udvalget valgte deres løsning:

- Hos Solar har vi stor erfaring med at specieldesigne belysningen, så den er tilpasset omgivelserne. Det glæder os, at vi får lov til at bruge de erfaringer ved Vejle Vindmølle. Vi ønsker at skabe et flot resultat, der spreder juleglæde, men som også kan benyttes andre år, siger belysningskonsulent Martin Frederiksen.

Ud over julebelysning får Vejle Vindmølle nye vinger til næste år. Økonomiudvalget besluttede den 9. november, at de skal være lavet af træ. Det forventes hertil, at man til næste år kan opsætte de vante og traditionsrige julelys på vingerne igen.

Dan Arnløv Jørgensen, Formand for Kultur- og Idrætsudvalget i Vejle Kommune, tlf. 2547 3535