27. august 2019

Plejehjemsbeboere deltager i cykel-VM

Den 2. september skal der trampes ekstra hårdt i pedalerne på Plejecenter Sofiegården i Vejle Kommune, når beboerne deltager i cykel-VM for plejehjem.

Beboere på Plejecenter Sofiegården er gået i skarp træning for at konkurrere mod beboere på en lang række plejehjem i Danmark, Island, Sverige og Norge. Cykel-VM for plejehjem er fra den 2. september til 27. september 2019 og foregår via den særlige cykelløsning, MotiView, som består af en motionscykel og en skærm, hvor beboerne ser film fra velkendte områder, mens de træder i pedalerne.

Motion for krop og sjæl
På Motiview-cyklerne motionerer beboerne derfor både hjerne, ben og arme på én gang, når de cykler en tur med udsigt til velkendte eller naturskønne omgivelser - og helt uden at forlade plejehjemmet vel at mærke. Det gavner især mennesker med demens, fordi de motiveres til at dyrke motion og samtidig får gode minder kaldt frem.

Løsningen øger også det sociale samvær blandt beboere, da cyklingen bliver en fælles aktivitet og et samtaleemne:

- En ældre kvinde, som har meget svært ved at gå og generelt har en lav udholdenhed, cyklede en dag en hel videos længde - ca. 40 minutter og uden væsentlige pauser. Efterfølgende var hun meget glad og snakkede hele vejen tilbage til fællesstuen, hvor hun fortsatte med at snakke lystigt om oplevelsen til de andre, fortæller Axel Sixhøj Laursen, der er fysioterapeut og arbejder med rehabilitering på Plejecenter Sofiegården.

I Vejle Kommune testes Motiview-cyklerne i øjeblikket på Plejecenter Sofiegården og Plejecenter Bakkegården, og løsningen skal evalueres til december. De foreløbige erfaringer er gode:

- Personalet oplever generelt, at det er nemmere at få beboerne til at træne, og beboerne udtrykker også selv, at de er glade for den virtuelle træning, siger Axel Sixhøj Laursen.

VM-trøjer og medaljer
Den 2. september sendes cykelrytterne på Plejecenter Sofiegården behørigt afsted med dannebrogsflag, VM-trøjer, kage og meget mere. Der er medajler til alle deltagere, og efter den 27. september, når løbet er færdigt, kåres verdensmestre for mænd, for kvinder og for afdeling/plejehjem. Og så bliver verdensmestrene selvfølgeligt fejret med pokaler.

Cykel-VM for plejehjem arrangeres af den norske virksomhed Motitech A/S, som har udviklet MotiView.

Axel Sixhøj Laursen, fysioterapeut på Plejecenter Sofiegården, tlf. 21 33 94 98.