Naturens Uge har oplevelser til alle – også i Vejle kommune

Snør skoene, pak madkurven, tag børnene i hånden, tril cyklen frem og kom ud i naturen. For 12. år i træk inviterer Vejle kommune til åbent hus derude. I uge 36 sætter vi fokus på naturen og alle de mange gode oplevelser, der er derude.

Naturens Uge.jpg

I år er Naturens Dag udvidet til Naturens Uge, og der er noget for enhver smag i Vejle kommune. Foto: Cristina Slusariuc

Vi hylder igen i år Vejle kommunes smukke og særlige natur med en vifte af arrangementer, der som vanligt lægger op til oplevelser for alle aldre - og alle temperamenter.

- Vi er i Natur- og Miljøudvalget meget optaget af, at Vejle Kommune fortsat er kendt for sin enestående natur og som den kommune, der har de bedste tilbud af friluftsaktiviteter. Det afspejler sig fortsat i de mange frivillige organisationer, som hvert år stiller op med arrangementer sammen med kommunen, og i år helt særligt på Naturens uge, siger Karl Erik Lund, formand for Natur- og Miljøudvalget.

Naturen tiltrækker tilflyttere

Han peger på, at naturen er en af de vigtigste faktorer, når folk vælger at flytte til Vejle fra andre dele af landet. Og det er ganske forståeligt, mener han, for kommunen har nemlig en mangfoldig natur i et enestående landskab. Uanset om det er de fire dale, de dybe slugter, høje skrænter, store skove eller de mange vandløb, er der masser af mulighed for at mærke, føle og sanse naturen.

- Naturens Dag er i år udvidet til Naturens Uge, netop fordi der er brug for mere tid til at sprede det positive budskab om et aktivt udeliv. Og det er dejligt at se, at de frivillige organisationer synes, at det er spændende at deltage i arrangementet hvert år. Samtidig sætter arrangementet også fokus på, hvor vigtigt det er, at vi tager hånd om vores natur, så fremtidige generationer også får gavn af den, siger udvalgsformanden.

Frivillighed i højsædet

Igen i år har de frivillige i fællesskab tilrettelagt et program med hele 16 arrangementer fordelt over en stor del af kommunen. Med en variation, der spænder lige fra smagsprøver på honning, over en hyggedag i plantefarvens verden, høstmarked på Haraldskær, spændende sejlture på Vejlefjord eller hele 5 ture i naturen med Økolariets naturvejleder til sjove aktiviteter i bogbussen med fokus på sommerfuglene, åen eller naturen i top og bund, er der rigeligt at vælge imellem for alle. Så grib fat i familie og venner og oplev den storslåede natur, som Vejle kommune er så rig på.

Vi håber selvfølgelig på en lun og solbeskinnet uge i naturens tegn, men husk alligevel at pakke overtøj til al slags vejr og glæd jer til en oplevelsesrig uge.

Vi ses i naturen!

Fakta

• Vejle Kommune holder Naturens Uge i samarbejde med frivillige, foreninger, Grønt Forum, Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet.
  • Ønsker du at vide mere om de mange oplevelser, der er på programmet i år, kan du læse mere på www.vejle.dk/naturensdag, hvor du kan finde et oversigtskort og beskrivelse af arrangementerne.
  • Du kan også finde spændende arrangementer i hele Danmark, på hjemmesiden www.naturensdag.dk.
  • Vil du vide mere om friluftsfaciliteter i Vejle kommune, kan du besøge www.oplevvejle.dk eller www.udeliv.vejle.dk, hvor du også kan booke shelters og meget mere.

Karl Erik Lund, formand for Natur- og Miljøudvalget, tlf. 20 61 54 80

Dana Laura Cernat, koordinator for Naturens dag i Vejle Kommune, tlf.: 21 34 04 53, mail: DALCE@vejle.dk