8. juli 2019

Ny fræser klarer flere opgaver i én manøvre – og sparer tid og kroner

Den fejer, den fræser, og den høvler på én gang. Vejle Kommunes nye rabatfræser er et vellykket eksempel på, når gode idéer og smidigere arbejdsgange går op i en højere enhed.

Vejle Kommunes nye rabatfræser klarer flere opgaver i én manøvre. Foto: Andreas Uggerhøj

Den sparer både kommunen tid og penge og tager max. hensyn til bilisterne på vejene. Foto: Andreas Uggerhøj

Vejle Kommune har fået en ny vidundermaskine. En rabatfræser. Nu er rabatfræsere i sig selv ikke en ny opfindelse. I dag findes de i flere versioner, som typisk er monteret på lastbiler.

Vejle Kommunes rabatfræser adskiller sig dog alligevel på flere afgørende områder.

- Vi har fået fræseren monteret på en traktor, som gør det nemmere for bilister at komme uden om, når vi kører med den på vejene. Samtidig sikrer den, at vi får taget flere arbejdsgange i samme ombæring. På den måde får vi udført langt mere arbejde på samme tid i forhold til før. Og det er godt for økonomien, siger Preben Andersen, teamleder i Materielgården, der sammen med sine kolleger har udtænkt løsningen.

Sparer tid og genbruger

Fræserens opgave er at gøre klar til tilbagetrækning ved at løsne materiale som granit og græs, der ligger længere inde i rabatten. Materialet kan nu genbruges, hvor det tidligere skulle køres bort til deponi. Når vejkanten er reetableret, sørger koste for at feje på plads, så der er klar bane for bilisterne - alt i én arbejdsgang.

Den nye rabatfræser sparer altså ikke blot tid, den sikrer også mere genbrug, hvilket er bedre for både pengepung og miljø.

Work smarter - not harder

Selv om den nye maskine kræver omstilling hos medarbejderne, er der kun tilfredshed at spore, for der er i forvejen skærpet fokus på at optimere arbejdsgangene til gavn for både miljø, økonomi og medarbejdertrivsel.

- Vi arbejder hver eneste dag på at tænke i nye og smartere måder at løse vores opgaver på. Det er vigtigt, at vores borgere oplever, at de får mere service for skattekronerne. Det gælder lige fra opstregningsmaskine til boldbaner, robotplæneklippere og nu vores rabatfræser, der er en helhedsorienteret måde at løse opgaven på. Og så er det vigtigt, at vi passer på vores medarbejdere, så de kan holde i mange år, siger Henrik Kragh, afdelingsleder i Materielgården i Vejle Kommune.

Fakta

Vejle Kommunes rabatfræser er videreudviklet af medarbejderne ud fra en eksisterende model. Selve ombygningen er foretaget af en professionel maskinbygger, Brande Entreprenør-Service ApS.

Preben Andersen, teamleder Materielgården, tlf.: 2034 2563