28. maj 2019

Frivillige løfter Folkemødet i Vejle

Når Vejles Folkemøde 2019 løber af stablen den 7.-8. juni står mere end 100 frivillige klar med alt fra debatter om næstekærlighed og nærdemokrati til workshops om genbrug, ko-quizzer og gode råd til bæredygtig madlavning.

- Det er helt fantastisk at opleve, hvor mange af byens frivillige, der engagerer sig og bakker op om folkemødet, siger borgmester Jens Ejner Christensen og fortsætter:

- Hele tanken bag folkemødet er, at fremtidens problemer kræver fælles løsninger og derfor skal vi - borgere, politikere, virksomheder, organisationer - finde løsningerne sammen og på nye måder. Der er vist ingen tvivl om, at de frivillige organisationer er klar på den opgave.

En stor del af de frivillige er lokale foreninger, virksomheder og enkeltpersoner, der er optaget af klima og bæredygtighed. Mange af deres aktiviteter tager derfor også udgangspunkt i FN's 17 verdensmål.

Det gælder blandt andet Spejderbevægelsen.

- Vi er i spejderbevægelsen så meget mere end bare bål og snobrød. Vi lærer unge om klima og verdensmål, om samfundsregler og grundlæggende respekt for hinanden og naturen. Folkemødet giver os både mulighed for at fortælle dét, og for at give stof til eftertanke og sætte debatter i gang, siger formand for de Uniformerede Korps i Vejle, Gitte Spanglev Eriksen.

Hos Spejderbevægelsen kan man blandt andet lege byplanlægger og designe sin egen drømmeby. Tanken er, at både børn og voksne bliver klogere på, hvad det kræver at bygge fremtidens bæredygtige byer med alt fra velfungerende infrastruktur til grøn strøm og smart affaldssortering.

Det samlede program for Vejles Folkemøde 2019 kan findes hér

Programmet tager udgangspunkt i de tre f'er: faglighed, format og folkelighed.

Faglighed, fordi det er vigtigt, at vi alle bliver klogere - både på hinanden og på de emner, vi debatterer og dykker ned i.

Format, fordi vi ønsker et varieret indhold, hvor vi både har politiske debatter, workshops, fællesmiddage og leg.

Folkelighed, fordi Vejles folkemøde er for alle og en mulighed for at mødes på tværs af alder, køn, kultur og baggrund

Jens Ejner Christensen, borgmester i Vejle Kommune, tlf. 20 16 32 14
Projektleder Gitte Grove, tlf. 92 43 28 68