9. februar 2018

Vejle Kommune har fået sin første landsbyklynge

Lokalområderne Bredsten, Gadbjerg og Skibet i Vejle Kommune er gået ind i et samarbejde som landsbyklynge. Det er et projekt, der løber over 18 måneder, som er støttet af Vejle Kommune, Realdania, DGI og Lokale og Anlægsfonden. Arbejdsgruppen vil møde borgerne mandag 19. februar ved de lokale købmænd

Lokalsamfundene Bredsten, Gadbjerg og Skibet er blevet en del af et landsdækkende projekt, der går ud på at skabe en række landsbyklynger i forskellige kommuner. Bag projektet står Realdania, DGI og Lokale og Anlægsfonden. Udvalget for Lokalsamfund og Nærdemokrati i Vejle Kommune støtter projektet med 75.000 kroner og sekretariatsbistand.

Klyngesamarbejdet indeholder både sociale, økonomiske og kulturelle potentialer og kan være med til at højne selvopfattelsen i lokalsamfundene. Udgangspunktet for projekt Landsbyklynger er en overordnet idé om, at landsbyer er stærkere, når de står sammen. Og at landsbyer, der ligger i nærheden af hinanden, kan samarbejde om og prioritere mellem forskellige tilbud og faciliteter.

Samarbejdet skal ske gennem ideer og projekter, hvor landsbyerne udnytter hinandens styrker til at udvikle både den enkelte landsby og hele klyngen. Det handler om at skabe fællesskab og om at samles om at styrke fælles fysiske faciliteter og aktivitetsmuligheder.

- Landsbyklynger ser ud til at være en god ide, for vi ønsker at skabe bæredygtige rammer for livet i landsbyerne. Det gør vi bedst ved at understøtte de potentialer, der er i det enkelte lokalsamfund, og ved at bakke op om ildsjælenes frivillige arbejde og forbedre rammerne for lokale fællesskaber. Jeg ser frem til at følge projektet og forventer positive resultater, siger Gerda H. Jørgensen, formand for Udvalget for Lokalsamfund og Nærdemokrati.

De tre lokalsamfund er kommet med i projektet via en ansøgning, som er udarbejdet af en klyngestyregruppe sammen med Vejle Kommune. I alt er der 29 landsbyklynger i projektet på landsplan.

Samarbejde nytter
I udvælgelsen af landsbyklyngerne er der lagt vægt på, at samarbejdet involverer flere lokale aktører, bl.a. lokalråd, skoler, idrætsklubber og foreninger, og at kommunen støtter op om projektet.

Claus Hillker fra Skibet, medlem af klyngestyregruppen, ser frem til samarbejdet:

- Vi er fra Lokalrådet for Skibet og Omegn gået ind i det her med den overbevisning, at samarbejde gør nytte. I Skibet har vi risiko for at blive udfordret af øget bosætning som forstad til Vejle, påpeger han.

Morten Bundgaard fra Bredsten, også medlem af klyngestyregruppen, ser gode muligheder for at styrke et i forvejen spirende samarbejde:

- Vi har gennem en årrække samarbejdet med Skibet og Gadbjerg bl.a. omkring skolen. Vi håber, at klyngesamarbejdet vil styrke og opkvalificere samarbejdet, og at vi kan skabe gennemslagskraft og øget synlighed hos det offentlige, befolkningen og forskellige fonde, der kan støtte nye projekter, pointerer han.

Mød klyngestyregruppen
Klyngestyregruppen vil stå hos de lokale købmænd mandag 19. februar, hvor de vil høre landsbybeboernes mening om mulighederne for styrkelse af lokalområdet gennem samarbejde med de andre landsbyer. De vil stå i Gadbjerg kl. 12-14, i Skibet kl. 14.30-16.30 og i Bredsten kl. 17-19.

Klyngesamarbejdet Bredsten, Gadbjerg og Skibet arbejder bl.a. med:

• Forbindelser mellem byerne. Det er f.eks. stier, der forbinder landsbyerne og fortæller den lokale historie samtidig med, at det giver mulighed for ophold og bevægelse. Det er busforbindelser mellem byerne bl.a. til og fra skole, klub og sport. Og det er sikre skoleveje bl.a. med fælleskørsel og lys

• Udvikling af nye boligformer bl.a. små, tidssvarende boliger i landsbyerne, der giver mulighed for at blive i området, hvis man f.eks. bor alene - og boliger med fællesfaciliteter, delehuse og CO2-neutrale boliger

• Det gode liv for børn og unge, der bl.a. skal styrke fællesskabet og forholdene for dem, der vokser op i landsbyen - det kan være en klubbus til at transportere børnene mellem landsbyerne til fritidsaktiviteter i nærområdet eller i Vejle

• Bedre udnyttelse af faciliteterne, som bl.a. går ud på en bedre koordinering mellem byerne for at skabe nye, fælles tilbud bl.a. inden for idræt og sport i områdets haller

Illustrationer: Luftfoto af Bredsten, byport i Gadbjerg og Skibet Kirke

Bredsten: Morten Bundgaard, tlf.: 60 14 85 38; e-mail: morten.m.bundgaard@gmail.com
Gadbjerg: Esben Leonhard, tlf.: 30 82 68 66; e-mail: esbenleonhard@gmail.com
Skibet: Claus Hillker, tlf.: 30 68 70 03; e-mail: claus@hillker.dk
Formand for Udvalget for Lokalsamfund og Nærdemokrati Gerda H. Jørgensen,
tlf.: 23 43 18 94; e-mail: gehjo@vejle.dk
Projektudvikler Lars Kastberg, Vejle Kommune, tlf.: 76 81 22 76 ' M: 30 61 05 04;
e-mail: lakje@vejle.dk