Det skal være sikkert at køre med elbus i Vejle Kommune

Teknisk Udvalg i Vejle Kommune har indkaldt Tide Bus Danmark til sit næste møde. Kravet er, at der en gang for alle skabes sikkerhed om elbusserne i Vejle Kommune.

Elbusser 4 Sjællandsgade.png

Når Teknisk Udvalg mødes på tirsdag 23. maj, er Tide Bus Danmark indkaldt for at forklare de tre alvorlige uheld, der har været med elbusserne i Vejle Kommune. Det seneste uheld skete fredag 12. maj på Hældagervej i Bredballe.

Der må ikke ske flere uheld

- Vi tager situationen dybt alvorligt, og vi har et helt klart krav om, at der ikke må ske flere lignende uheld, og at der skal rettes op nu. Det er mennesker, vi transporterer, og det er et kæmpe ansvar, som både selskabet og chaufførerne skal tage dybt alvorligt, siger Gerda Haastrup Jørgensen, formand i Teknisk Udvalg.

De tre uheld med løbske elbusser skyldes ifølge Tide Bus Danmark en menneskelig fejl. Når en elbus går i stå, må chaufføren forlade bussen og nulstille bussen bagpå køretøjet. I det øjeblik systemet nulstilles, slår det elektroniske system fra og dermed også den elektroniske håndbremse. Derfor har Tide Bus Danmark strammet op om retningslinjerne over for chaufførerne og indskærpet over for dem, at den manuelle håndbremse skal trækkes.

Ikke desto mindre er der nu sket tre uheld og hver gang med potentiale for alvorlig skade på mennesker.

Elbusserne bliver

- Elbusserne i Vejle Kommune er kommet for at blive, for de er vigtige for klimaet. Men det skal være 100 pct. sikkert at sætte sig ind i en bus, bo langs en busrute eller gå på et fortov eller cykle på en cykelsti, hvor der kører busser, og det skal Tide Bus Danmark garantere, siger Alex Vejby Nielsen, næstformand i Teknisk Udvalg.

• Der kører i alt 31 elbusser i Vejle Kommune.
  • De 31 busser fordeler sig med 20 bybusser og 11 busser på 200-ruterne mellem byerne i kommunen.
  • Det er Tide Bus Danmark, der vandt udbuddet tilbage i 2021.
  • I Vejle Kommune er det Sydtrafik, der står for driften af bustrafikken.

Gerda Haastrup Jørgensen, formand i Teknisk Udvalg, tlf.: 20 90 42 75

Alex Vejby Nielsen, næstformand i Teknisk Udvalg, tlf.: 41 19 19 77