22. oktober 2020

Landsbyerne i Vejle Kommune skal vises frem

Landsbyerne i Vejle kommune vil på Danmarkskortet. Og det kommer de i 2021 med en 120 km lang vandrerute, der bugter sig gennem en lang række af kommunens mindre landsbyer.

Vejle Kommune åbner en 120 km lang vandrerute til sommer, der fører vandrerne igennem en række af kommunens landsbyer.

Vi kan godt love jer store og små oplevelser, et autentisk, nært møde med de lokale landsbyer og et rigt udvalg af Danmarkshistorie, når Vejle Kommunes nye 120 km lange vandre- og cykelrute officielt åbner til sommer 2021.

- Vandreruten opfylder et stort ønske fra en lang række lokalsamfund, der ønsker at vise deres områder frem for turister og borgere, så de kan lære områderne bedre at kende. Hvis der er en ting, vi har lært i løbet af i år, så er det, at vi ikke nødvendigvis behøver at flyve til den anden side af jordkloden for at få en særlig oplevelse. Og det er præcist, hvad man som vandrer får på denne rute, siger Thyge Havgaard Bjerring, der er formand for Udvalget for Lokalsamfund og Nærdemokrati.

Vandrerute over 6 dage

Udvalget finansierer projektet med 800.000 kr., og i samarbejde med lokalsamfundene skal en række praktiske opgaver løses: De lokale attraktioner skal formidles, det skal sikres, at man kan finde vej, skilte skal designes, og der skal etableres pausesteder, vandposter, toiletter og alt det øvrige, man som vandrer har brug for.

Den 120 km lange rute kan gennemføres til fods over seks dage med 20 km i hver etape. Etaperne følger allerede eksisterende veje og stier.

Følg ruten online

Ruten kan allerede gennemføres i dag, hvis man har mod på det. Men det er først til sommer 2021, at ruten officielt indvies med pausesteder, toiletter og vandposter.

Du kan finde en testversion af ruten på www.kongran.vejle.dk.

Fakta:

Projektet gennemføres i samarbejde med en række lokalsamfund - Jelling, Hovedkær, Vonge Kollemorten, Give, Vejle Vester Egn, Firehøje, Egtved og Ødsted Jerlev og de borgere, virksomheder og institutioner, der hører hjemme her.

Thyge Havgaard Bjerring, formand for Udvalget for Lokalsamfund og Nærdemokrati, tlf.: 20 20 14 00

Peter Sepstrup, projektleder i Vejle Kommunes Projektudvikling, tlf.: 21 29 17 82