20. februar 2019

Væk med skodder og ispapir: Affaldssamlere skal atter på banen

Det er nu, foreninger kan melde sig til den årlige affaldsindsamling. Der plejer sammenlagt at deltage ca. 1.000 børn og voksne over hele Vejle Kommune, men der er plads til flere. Foreninger skal melde sig til senest 17. marts.

Foto: Kano og Kajakklubben Vejle Å ved sidste års landsindsamling.

Så er det tid til den årlige forårsrengøring, der finder sted for 12. år i træk.

Inden der kommer blade på buskene, og græsset vokser sig højt, er det en tradition i mange lokalsamfund at deltage i den årlige affaldsindsamling, som finder sted i Vejle Kommune og i hele landet samme weekend hvert år.

Indsamlingen er arrangeret af Danmarks Naturfredningsforening (DN). I Vejle Kommune sker det i samarbejde med Grønt Forum og Teknik & Miljø.

Omkring 1.000 børn og voksne plejer at gå ud og samle øldåser, ispapir og brugte bildæk op, så grønne områder, krat og grøftekanter over hele kommunen bliver trimmet for ting, der ikke hører hjemme i naturen. I år har DN et særligt ønske om, at man også samler henkastede cigaretskodder op.

Skærup Borger- og Grundejerforening har været med gennem alle årene, og deres måde at arrangere dagen på er meget populær:

- Det er et super initiativ, og der er altid stor tilslutning til den gode sag. Vi starter med fælles morgenmad og uddeler ruterne. Efter to timers indsamling slutter vi af med at spise pølser sammen. Folk synes, det er vældig hyggeligt, og så er byen pæn til konfirmationen. Byens børn glæder sig til arrangementet og spørger til datoen allerede efter nytår, fortæller Chanette Danelund, der er formand for foreningen.

Formanden for Vejle Kommunes Natur- og Miljøudvalg bakker op om forårsrengøringen og synes, det er flot, at beboere i lokalsamfundene år efter år tager arbejdshandskerne på og giver et nap med for at få en ren kommune.

- Hver dag kører jeg mellem Give og Vejle og kigger på, hvor meget henkastet affald der ligger i vejgrøften. Der er øldåser, vinflasker og madaffald i en afstand på minimum 5 km. Det er tankevækkende, at det flyder så meget, og derfor kan jeg ikke takke de lokale foreninger nok for, at de trommer folk sammen, der sætter en lørdag eller en søndag af til at samle affald. Det kommer os alle til gavn. Jeg kan kun anbefale nye lokalsamfund at gå med, så de også kan få et rent nærmiljø, siger formanden for Natur- og Miljøudvalget i Vejle, Karl Erik Lund.

Tilmelding senest 17. marts for foreninger
Omkring 1.000 børn og voksne samler affald hvert år, men der er plads til endnu flere affaldssamlere. Der er flere lokalsamfund, som endnu ikke er med.

Man kan deltage som en forening, et lokalråd eller andre former for grupper. Og man samler affald i det lokalsamfund, man hører til. For foreninger er tilmeldingsfristen 17. marts.

Man kan også deltage som privatperson, uanset hvor man bor i kommunen. Vi kickstarter affaldsdagen med morgenmad i Økolariet, Dæmningen 11, Vejle, søndag den 31. marts klokken 9, hvor alle får udleveret affaldsække mv.

Tilmelding skal ske til Dana Laura Cernat på dalce@vejle.dk.

Hvert år trækkes der lod blandt de deltagende foreninger om et bord og bænkesæt, der leveres af Natur og Friluftsliv i Vejle Kommune.

De deltagende foreninger modtager affaldssække sponsoreret af DN. Materialegården stiller containere op rundt om i kommunen, og AffaldGenbrug vejer alt det indsamlede affald. Mængden rapporteres ind til Danmarks Naturfredningsforenings landsindsamling.

• Mængder af indsamlet affald de seneste år:
    2007: 10.000 kilo; 2016: 4.200 kilo; 2017: 3.000 kilo; 2018: 2700 kilo

• Projektet er et samarbejde mellem:
    - Lokale foreninger, der afholder indsamlingen i lokalområdet med servering, PR mm.
    - AffaldGenbrug, der modtager og vejer affaldet
    - Materialegården, der opstiller og tømmer containerne og sørger for en præmie
    - Grønt Forum, der samarbejder med lokale medlemmer af Dansk Naturfredningsforening og er den overordnede tovholder på arrangementerne i Vejle Kommune
    - Dansk Naturfredningsforening på landsplan, der leverer sække til affaldet