4. maj 2018

Gør din cykeltur mere sikker - brug 2 sekunder mere

En meget stor andel af de mest alvorlige cyklistulykker sker i vejkryds. I Vejle skete to tredjedele af ulykker på cykel fra 2007 til 2016 på steder, hvor to veje krydser hinanden. Derfor sætter kommunen i maj i samarbejde med Rådet for Sikker Trafik fokus på krydsulykker med kampagnen "Brug 2 sek. mere".

Kryds er det sted i trafikken, hvor cyklister har størst risiko for at komme alvorligt til skade. Når cyklisters og bilisters veje krydser hinanden, kan der opstå farlige situationer og i værste fald sammenstød. Faktisk blev hele 81 cyklister dræbt og 1.744 alvorligt kvæstet på landsplan fra 2012 til 2016. Vi ved, at antallet af cyklistulykker er langt større, da cyklister, der kommer lettere til skade, ikke nødvendigvis anmelder det til politiet.

To ud af tre cyklistulykker sker, hvor vejene går på tværs af hinanden. Det er alt for mange, og imens andre ulykkestyper i trafikken falder, er antallet af cyklistulykker i kryds ikke reduceret. Derfor er der grund til at arbejde endnu mere målrettet med sikkerheden.

- I Vejle vil vi gerne have flere til at cykle. Og det skal være trygt og sikkert at vælge cyklen. Derfor er vi meget opmærksomme på, at ikke alene de fysiske forhold, men også cyklisters opmærksomhed og adfærd har en stor betydning for egen sikkerhed. Kampagnen om krydsulykker er en aktuel anledning til at minde cyklister om at orientere sig grundigt og samtidig huske bilisterne på, at der kommer flere cyklende ud i trafikken, siger Camilla Mølgaard, projektleder i Vejle Kommune.

Sådan undgår vi ulykkerne
Når cyklister kommer alvorligt til skade i kryds, er der tit en menneskelig årsag til ulykken. Ofte kunne ulykken nemlig være undgået, hvis bare bilisten og cyklisten havde brugt lidt mere tid på at orientere sig.

- Vi opfordrer i den ny landsdækkende kampagne "Brug 2 sek. mere" både cyklister og bilister til at bruge lidt længere tid på at kigge sig for, inden de kører igennem et kryds. Det er i alles interesse, og det er et fælles ansvar, at vi kommer sikkert frem i trafikken, siger Michelle Laviolette, seniorrådgiver i Rådet for Sikker Trafik.

De fleste alvorlige krydsulykker sker, når en bil skal svinge og overser en cyklist, der skal lige ud. Bilisten sidder beskyttet inde i sin bil, men den sikkerhed har cyklisten ikke, og derfor er det typisk cyklisten, der for alvor kommer til skade i sammenstødet.

Gode råd til cyklisterne:

• Brug 2 sekunder mere på at orientere dig grundigt i kryds og ved sideveje.
  • Vær særligt opmærksom på højresvingende biler bagfra og venstresvingende biler forfra.

Gode råd til bilisterne:

• Brug 2 sekunder mere på at orientere dig grundigt i kryds og ved sideveje.
  • Vær særligt opmærksom på cyklister, når du skal svinge til højre eller venstre.
  • Sænk farten.

Om kampagnen:

• Læs mere om kampagnen "Brug 2 sek. mere": https://www.sikkertrafik.dk/kampagner/brug-2-sek-mere
  • Læs hvordan Vejle Kommune arbejder med trafiksikkerhed: www.vejle.dk/trafiksikkerhed
  • Kampagnen skydes i gang 7. maj.

• Michelle Laviolette, seniorprojektleder, Rådet for Sikker Trafik: 24 96 11 44.
  • Camilla Mølgaard, projektleder, Vejle Kommune: 76 81 23 12