Program for Kongeparrets besøg i Vejle Kommune 22. august 2024

Når Kongeparret ankommer med Kongeskibet Dannebrog til Vejle Havn venter et afvekslende program med besøg på tværs af Vejle Kommune

Det bliver en festdag i Vejle Kommune, når Kongeparret den 22. august besøger kommunen som sidste stop på årets sommertogt med Kongeskibet Dannebrog. Efter modtagelse på Vejle Havn byder dagen på en række besøg, der hver for sig og tilsammen skal vise Kongeparret noget af det bedste, Vejle Kommune rummer af bæredygtighed, fællesskaber og grøn vækst.

Dagens program byder blandt andet på besøg på Kong Gauers Gård i området ved Brejning og Børkop. Som det første byggeri af sin slags i Danmark, er Kong Gaurs Gård opført med både daginstitution og plejehjem under samme tag. Børn og ældre deler fælles arealer og aktiviteter i en dagligdag, hvor der er kendskab og venskab på tværs af generationer.

Kongeparret skal også forbi Vejle Rådhus og Fjordenhus, ligesom de skal en tur til Give-egnen, hvor virksomheden Welcon byder indenfor til stålproduktion i en skala ud over det sædvanlige. Welcons hovedproduktion er store tårnkonstruktioner i stål til sektoren for vedvarende energi, og virksomheden er blandt de førende i verden i produktion af elementer til havvindmøller.

I selve Vejle by skal Kongeparret besøge Fjordbyen og Klimaparken, som leder ned til havnen og Den Flydende Kajakklub. Fjordbyen med Klimaparken er kendetegnet ved en langsigtet byplanlægning, der har skabt et blandet byområde, der samler borgere på tværs af boformer. Området huser blandt andet det ikoniske byggeri "Bølgen", boligforeningen ØsterBOs lejeboliger, Rødkilde Gymnasium og en åben havnefront med den Den Flydende Kajakklub, der både bliver brugt til fritidsaktiviteter og huser undervisningslokaler for elever på Rødkilde Gymnasium. Som en grøn kile mellem bygningerne ligger Klimaparken, der som en del af Vejle Kommunes arbejde med klimamæssig resiliens sikrer, at regnvand bliver ledt ud i Vejle Fjord. Med fokus på rekreative områder, kunst og arkitektur skaber Klimaparken samtidig identitet og sammenhold i bydelen.

Besøget afsluttes med reception på Kongeskibet Dannebrog.

Borgmester Jens Ejner Christensen ser frem til besøget.

"Vi glæder os til at få besøg af Kongeparret på deres allerførste sommertogt med det smukke Kongeskibet Dannebrog. I Byrådet er vi stolte over, at Kongehuset endnu engang beærer Vejle Kommune med et besøg, og vi glæder os til at vise Kongeparret noget af alt det, vi kan på tværs af kommunen. Det bliver en god og varieret dag, hvor Kongeparret får indblik i hvordan vi arbejder med bæredygtighed i bred forstand, om det gælder vandet og naturen, fællesskaber og sammenhængskraft eller grøn vækst, siger borgmesteren og fortsætter:

"I Byrådet håber vi, at borgerne i Vejle Kommune vil være med til at gøre dagen til en festdag, hvor de får mulighed for at se vores nye Kongepar."

Praktiske oplysninger i forbindelse med pressens deltagelse i Kongeparrets besøg:

Der er akkreditering til Kongeparrets besøg. Oplysninger om akkreditering samt mulighed for at tilmelde sig finder pressen i særskilt information på Vejle Kommunes hjemmeside - www.vejle.dk/akkreditering

Sidste frist for at anmode om akkreditering er torsdag den 15. august 2024.

Jens Ejner Christensen, borgmester, Vejle Kommune, tlf. 2016 3214

Yderligere oplysninger i forbindelse med akkreditering etc.:

Presseansvarlig Vejle Kommune, Trine Krabbe

Mail: teern@vejle.dk - mobil: 29209993