17. december 2018

Musikerne glæder sig lige så meget som publikum

Nytårskoncerterne i DGI Huset bliver ikke kun en fest for publikum, som kan blive endnu større. Der er frigivet ekstra billetter til de musikglade eftermiddage.

Musikerne fra Slyngelorkestret, som vejlenserne Tom Andersen og Marie Vestergaard Magni, drager trofast til øveaften i Thyregod fra et stort område. De er alle amatører, som spiller særdeles professionelt.

"Allerede når orkestret mødes over en kop kaffe og et stykke lagkage, stiger stemningen og forventningen," fortæller cellisten Marie Vestergaard Magni og violinisten, koncertmester Tom Andersen. Begge erfarne medlemmer af Slyngelorkestret, eller mere officielt Promenadeorkestret Lauseniana, der afholder de traditionsrige nytårskoncerter i Vejle i weekenden lørdag den 5. og søndag den 6. januar.

"Bare det at se parkeringspladsen blive fyldt, og de forventningsfulde, festklædte koncertgæster stige ud. Det giver et kick. En ekstra stemning og en god anspændthed."

Hemmeligheden ved nytårskoncerterne er, at musikere og solister, i år den canadiske sopran Cassandra Lemoine, har det lige så sjovt som publikum.

"Kontrolleret løssluppenhed", kalder Marie Vestergaard Magni orkestrets indsats.

"Og det samme gælder publikum. De er parate til at spille og synge med på løjerne."

"Især i Vejle har vi et rigtigt godt publikum. Her møder man også gamle kolleger og rigtig mange kendte ansigter blandt stampublikummet," fortæller de to vejlensiske musikelskere, der samtidig forsikrer, at bag den specielle ånd i orkestret, af humor og løjer, ligger en seriøs tilgang til musikken.

"Hvis vi ikke kan spille, så kan vi heller ikke lave sjov. Du skal kunne din stemme og have musikalsk overskud, men også være indstillet på at fange det sjove, at lytte og at spille med på stemningen og at lege med på løjerne" betoner cellisten og violinisten, som med Lauseniana også fylder haller til nytårskoncerter i blandt andet Herning og Sønderborg. Og mange gange i løbet af året fylder promenadeorkestret Thyregod Skole med festlige toner til deres seriøse øveaftener.

Musik med minder

Og hvordan får man en god oplevelse til nytårskoncerterne?

"Man skal bare kunne lide den musik; wienervalsene, operettetonerne og musicalmelodierne - og lidt filmmusik har vi også sat på repertoiret. Det er alt sammen musik, som fremkalder minder, billeder og smil," lover Marie Vestergaard Magni og Tom Jensen, der ligesom publikum elsker de forventningsfulde magiske momenter, hvor lyset dæmpes, musikerne stemmer deres instrumenter og publikum også kommer i stemning.

"Der er altid en helt speciel atmosfære ved nytårskoncerterne, så jeg oplever det som et stort privilegium at spille med," bekræfter cellisten.

Ekstra billetter til salg

Repertoiret bliver bredt, når Promenadeorkestret Lauseniana byder på nytårskoncert nummer 63 og 64 siden 1981. Programmet byder på harmoniske minder fra valsekongen Johann Strauss over Franz von Suppés operettetoner til Leroy Williams' juletoner.

Og så får vi se, om dirigent Jørgen Fuglebæk udskifter sin taktstok med et lyssværd, når orkestret kaster sig ud i en himmelstormende udfordring; en musikalsk hilsen til Star Wars-serien med et potpourri over John Williams' storladne filmmusik.

Over 2.700 koncertgæster har allerede sikret sig billet til selskabet med Slyngelorkestrets musikere, men selv om en af traditionerne ved Nytårskoncerterne i DGI Huset er at købe billetter i god tid, til sig selv, til naboerne, til kortklubben, til julegaver osv, kan du kan stadig nå at komme med. Der er frigivet ekstra billetter til de to musikalsk festeftermiddage, så der er omkring 250 pladser tilbage til hver koncert.

Billetterne til Nytårskoncerterne i DGI Huset Vejle lørdag 5. og søndag 6. januar kl. 15.00 kan købes ved Vejle Musikteaters billetsalg eller online på www.vejlemusikteater.dk. Prisen er henholdsvis 180 kr., 150 kr. og 120 kr.

Yderligere oplysninger fås hos:

Eventkoordinator Maria D. Vinderslev på madvi@vejle.dk eller telefon 76 81 30 23
Kultur & Fritid, Vejle Kommune, Vedelsgade 25, 7100 Vejle.