22. februar 2018

Første spadestik på klimaprojekt i Østbykvarteret i Vejle

Fredag 2. marts går spaden i jorden til en ny pumpestation, der skal ligge ved rundkørslen Ved Bølgen ned til Vejle Fjord. Det første spadestik bliver samtidig startskuddet for det ambitiøse klimatilpasningsprojekt i Østbykvarteret i Vejle

Der bliver sat tre fødder på spaden på én gang, når første spadestik tages til en ny pumpestation ved det ikoniske byggeri Bølgen lige ned til Vejle Fjord fredag 2. marts.

Pumpestationen skal sikre, at hele det lavtliggende byområde Østbykvarteret i Vejle kan komme af med store vandmængder i tilfælde af skybrud, ekstremregn og vandstandsstigning i fjorden. Pumpestationen er et af fem delprojekter i det store klimatilpasningsprojekt, og da den er det første delprojekt, der sættes i gang, er det samtidig startskuddet til hele klimaprojektet.

Begivenheden markeres ved, at de tre samarbejdspartnere i projektet tager spadestikket med en spade med tre håndtag. Det er formand for Natur- og Miljøudvalget Karl Erik Lund, næstformand for bestyrelsen for Vejle Spildevand A/S Anja Daugaard og bestyrelsesmedlem i ØsterBO Jens Schmidt.

- Jeg glæder mig til, at vi får sat projektet i gang. Vejle midtby er et af 10 områder i Danmark, der er i særlig risiko for at blive oversvømmet på grund af beliggenheden. Med klimaprojektet bliver østbykvarteret en mere robust bydel, der bliver mere tryg at bo i for borgerne. Vi kommer nemlig til at styre det vand, der løber dertil fra højdedragene nord for byen. Samtidig kommer vandet til at skabe rekreativ værdi, så det bliver en endnu skønnere bydel, end den er i dag, påpeger formand for Natur- og Miljøudvalget Karl Erik Lund.

Pressen er velkommen
Spadestikket bliver taget fredag 2. marts kl. 13-14, og pressen er meget velkommen. Se evt. vedhæftede invitation. Stedet er ved rundkørslen ved Bølgen, altså ved stien mellem Rødkilde Gymnasium og boligbyggeriet ved Stævnen. Der er kaffe/te og kage til de fremmødte.

FAKTA
Klimaprojektet kommer til at skabe sammenhæng mellem højdedragene nord for jernbanen og Østbykvarteret. De veje, regnvandet naturligt løber ad fra højdedragene, knyttes sammen med nye rekreative forbindelser for gående og cyklister gennem offentlige, grønne byrum fra Nørreskovene, Lille Grundet og Nørremarken i nord til Vejle Fjord i øst gennem Østbykvarteret. Vandet bliver med andre ord styret, så det bl.a. kommer til at danne en blå og grøn kile gennem området.

Projektet er finansieret af Vejle Kommune og Vejle Spildevand A/S, der har afsat i alt 31,2 millioner kroner til realisering af det. Alle delprojekter skal være færdige i 2020.

Arkil A/S er entreprenør på pumpestationen.

Projekterne
Abeburet: Nord for Horsensvej ligger regnvandsbassinet Abeburet. Det skal udvides, så det i fremtiden kan opsamle endnu mere af det regnvand, der løber fra Horsensvej mod Skovgade og Skyttehusgade

Roms Hule: Syd for Horsensvej ligger et regnvandsbassin ved Roms Hule. Det skal udvides

Boldbanen og Rødkildevej: Ved Vejle Friskole skal boldbanen kunne bruges som midlertidigt regnvandsbassin og opsamle vand fra Horsensvej i tilfælde af ekstremregn. Fra boldbanen skal der etableres en ny rørledning under jernbanen til Rødkildevej og videre i Rødkildevej til udløb i fjorden ved Bølgen