23. februar 2021

Vejle havde flest nye iværksættere i 2020

Nye tal fra Vækstfonden tegner et klart billede. Vejle er iværksætternes foretrukne sydjyske kommune.

Nyt foto - StartUp Vejle.jpg

I Vejle Kommune har man i mange år haft fokus på at understøtte iværksætteri. Blandt andet med iværksættermiljøerne Spinderihallerne, Slagteriet og Green Start Up som stærke og innovative centre for folk med en iværksætter i maven, der er samlet under paraplyen StartUp Vejle.

Indsatsen for at skabe gode rammer for iværksætteri er gennem årene kommet mange til gode, og ifølge nye tal fra Vækstfonden er Vejle placeret helt i top over kommuner, der skaber iværksættere og nye virksomheder.

Vækstfonden har kigget på de nyeste tal i CVR-registret for nyoprettede virksomheder i de sydjyske kommuner. Ifølge tallene blev der i hele 2020 registreret 606 nye virksomheder i Vejle Kommune. Det er mere end 20 procent flere end den kommune med næst flest nyoprettede virksomheder i 2020.

- Jeg er meget glad for, at der er i et ellers vanskeligt år er blevet skabt så mange nye virksomheder i vores kommune, siger Vejles borgmester, Jens Ejner Christensen, der mener, at Vejles flotte placering blandt andet skyldes en langsigtet og dygtig indsats fra kommunens erhvervsafdeling.

- Rundt om i kommunen har vi opbygget stærke centre for iværksætteri, hvor man via StartUp Vejle kan få kvalificeret vejledning til opstart og udvikling af sin virksomhed, og hvor man samtidig bliver del af et stort netværk af andre iværksættere, forklarer Jens Ejner Christensen, der også peger på, at iværksætteri i flere år er kommet på skoleskemaet i Vejles folkeskoler.

Iværksættermiljøer for enhver smag

Vejle Erhverv er den samlende enhed, der hver dag arbejder med at skabe bedre rammer for iværksættere i Vejle Kommune - og erhvervs-og turismechef, Morten Damgaard Nielsen, er da også glad for de nye tal som Vækstfonden har bragt til torvs. Erhvervschefen mener, at Vejles styrke netop er, at man ikke kun har én styrkeposition, men at man evner, at få mere ud af de brancher, hvor Vejle i forvejen har mange virksomheder.

- I Vejle har vi innovationsmiljøer til alle, uanset om man vil arbejde med grøn energi, fødevarer, kreativitet eller noget helt andet - og om lidt åbner vi også et start-up-miljø for virksomheder, der vil arbejde med digitalisering og kunstig intelligens. De mange stærke økosystemer, hvor iværksættere kan blive en del af et fagspecifikt virksomhedsmiljø er helt klart medvirkende til, at så mange iværksættere vælger at etablere deres virksomhed i Vejle, fortæller Morten Damgaard Nielsen.

Han mener, at det er vigtigt, at danske kommuner fortsat - og også i en udfordrende tid med en corona-pandemi - bevarer et stærkt fokus på iværksætteri.

- Nogle af de iværksættervirksomheder, der bliver etableret nu, vil om nogle år have vokset sig store. Når vi oplever, at der er så mange iværksættere, der vælger at forfølge deres drøm om egen virksomhed i Vejle, så giver det et godt fundament for at skabe vækst og arbejdspladser, ikke bare i Vejle Kommune, men i hele Trekantområdet, siger Vejles erhvervschef.

Han opfordrer alle, der har en iværksætter i maven til at undersøge mulighederne gennem StartUp Vejle, som man kan finde via Vejle Kommunes hjemmeside. Her kan man finde information om, hvilke iværksætterkurser og workhops Vejle kommune tilbyder, og man kan læse mere om de forskellige iværksættermiljøer, der findes i Vejle Kommune.

Tabel: Nystiftede Virksomheder i Sydjyllands Kommuner

Jens Ejner Christensen, borgmester, tlf. 2016 3214