35 millioner kroner i støtte: Nu kan vi fuldende historien om Jellingmonumenterne

Millionstøtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal gør det nu muligt at fuldende arbejdet med Monumentområdet i Jelling. Endnu flere skal kunne opleve og forstå den samlede historie om Jellingmonumenterne, samtidig med at verdensarven beskyttes.

Siden Monumentområdet i Jelling blev officielt indviet i 2013, er besøgstallet mangedoblet. Op mod 300.000 gæster besøger hvert år Jellingmonumenterne med Gorms og Thyras høje, runestenene, kirken, verdens (formentlig) største skibssætning på mere end 350 meter og det imponerende palisadehegn, der omkranser hele området.

- Monumentområdet i Jelling er umistelig verdensarv, og der gøres løbende nye fund. Nu bliver det muligt at skabe en bedre oplevelse af stedet, og man kommer nærmere en fuldending af Jellings Monumentområde, udtaler Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, formand for A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.

A.P. Møller Fonden gav i 2009 en donation på 70 millioner kroner til Monumentområdet i Jelling, så en samlet fortælling af historien om rigets fødsel kunne begynde. Nu giver Fonden altså yderligere 35 millioner kroner, så fortællingen kan fuldendes.

For Vejle Kommune har de nye fund og muligheden for at tiltrække flere besøgende været drivkraften bag ambitionen om at færdiggøre Monumentområdet.

- Det er fantastisk, at A.P. Møller Fonden vil være med til at skrive det foreløbigt sidste kapitel i historien om Jellingmonumenterne. Vi er yderst taknemmelige for Fondens store engagement i at udvikle hele monumentområdet, fortæller borgmester i Vejle Kommune, Jens Ejner Christensen, og tilføjer:

- Vores tusindårige historie skal være synlig, tilgængelig og invitere endnu flere til at gå på opdagelse i den samtidig med, at vi som medforvaltere af verdensarven beskytter den bedst muligt.

Monumentområdets færdiggørelse vil give en bedre ankomst til området og gøre det muligt at opleve den vestlige palisade med de samme genkendelige, høje og hvide stolper som på de øvrige tre sider og dermed færdiggøre hele palisaden. Derudover etableres der blandt andet nye belægninger og en grøn timiansteppe, der skal få hele området til at hænge endnu bedre sammen.

A.P. Møller Fonden støtter projektet med 35 millioner kroner, mens Vejle Kommune har afsat 16 millioner kroner.

Vejle Kommune afholder et informationsmøde om planerne for Monumentområdet lørdag den 30. oktober kl. 14 på Oplevelsescentret Kongernes Jelling.

Monumentområde.jpeg

Monumentområdet har været på Unescos verdensarvsliste siden 1994. Her er det Monumentområdets østlige del, der blev indviet i 2013

Monumentområdet

Den vestlige del af Monumentområdet, der nu kan færdiggøres