19. januar 2021

Forårsrengøring på vej: Støvsug naturen for affald

Vil din forening være med til den årlige affaldsindsamling sammen med Danmarks Naturfredningsforening, så er det nu, I skal melde jer til. Cirka 1.000 børn og voksne over hele Vejle kommune plejer at deltage, men der er plads til endnu flere.

DN affaldsindsamling 2021.jpg

Det er tid til den årlige forårsrengøring, som finder sted for 15. år i træk den 17. og 18. april.

Inden bladene springer ud på buskene, og græsset vokser sig højt, er det en tradition i mange lokalsamfund at stå sammen om den årlige affaldsindsamling, som finder sted i Vejle Kommune og i hele landet samme weekend hvert år.

Den er arrangeret af Danmarks Naturfredningsforening, og i Vejle Kommune sker det i samarbejde med Grønt Forum, Økolariet, Materielgården og Ressourcer & Genbrug.

Indsamler gennem alle årene

Tidligere års indsamlinger har mobiliseret cirka 1.000 børn og voksne til at samle øldåser, ispapir og brugte bildæk op, så grønne områder, krat og grøftekanter over hele kommunen bliver trimmet for ting, der ikke hører hjemme i naturen. 2020 blev dog præget af Covid-19, og det betød, at knap så mange foreninger havde mulighed for at deltage.

En af de trofaste deltagere var Brokonsortiet Hagen, som Jens Mols har stået i spidsen for, siden Danmarks Naturfredningsforening begyndte sin årlige affaldsindsamling tilbage i 2007.

Naturen er vores alles ansvar

- Vi ryddede såmænd også op ved strandområdet omkring Hagen i 25 år, før Danmarks Naturfredningsforening arrangerede dagen, så i år er det 40. gang, at vi rydder op. De seneste par år har der dog ikke været så meget at komme efter, fordi vi har haft nogle relativt rolige vintermåneder, siger Jens Mols, der som 83-årig tager sin sidste tørn med tænger og pose i årets indsamling, inden han giver stafetten videre til en ny arvtager.

- Vi har et fantastisk sammenhold herude, og folk er rigtigt gode til at melde sig, når der skal arrangeres noget. Vi har jo den holdning, at vi skal passe godt på vores natur og huske på, at den er vores alles ansvar.

Rent lokalmiljø og gode fællesskaber

Formanden for Vejle Kommunes Natur- og Miljøudvalg bakker op om forårsrengøringen og synes, det er flot, at beboere i lokalsamfundene år efter år trækker arbejdshandskerne på og giver et nap med for at få en ren kommune.

- Det er en virkelig god aktivitet, der bidrager positivt til det lokale fællesskab. Jeg kan ikke takke de lokale foreninger nok for, at de mobiliserer folk til at sætte en lørdag eller en søndag af til at samle affald. Det kommer os alle til gavn. Noget tyder på, at det har en forebyggende effekt. I år bliver det så spændende at se, hvilken form for affald der fylder mest i affaldssækkene. Det ville ikke undre mig, om det er mundbind, siger Karl Erik Lund.

Mundbind fylder i naturen

I november sidste år satte Natur- og Miljøudvalget fokus på netop henkastede mundbind med en opfordring om, at borgerne husker at få dem enten med sig, hvis der ikke er en affaldsspand, eller får dem smidt ud i de opstillede skraldespande ved skove, strande og i byerne. Om opfordringen har haft effekt, vil indsamlingsweekenden give svar på.

Det er muligt at deltage i affaldsindsamlingen som både forening, lokalråd eller anden form for gruppe. Og man samler affald i det lokalsamfund, man hører til. Men det er også muligt at deltage som privatperson. Tilmeldingsfristerne er fredag 26. marts for foreninger og 9. april for private borgere. Tilmelding skal ske hos Dana-Laura Cernat på DALCE@vejle.dk

Cykelklubber efterlyses

Om et år er Vejle startby for tredje etape i Tour de France 2022. Derfor er det kun oplagt at opfordre de lokale cykelklubber og private cyklister til at give en hjælpende hånd med at samle affald op langs deres træningsruter.

- Som startby for tredje etape af Tour de France i 2022 forsøger vi at bruge Tour-universet til at gøre en forskel og støtte op omkring gode initiativer - og dette projekt passer rigtig godt ind i den ambition. Derfor håber jeg, at cykelklubberne samt de uorganiserede cyklister, der bruger naturen, vil støtte op omkring indsamlingen. Jeg vil gerne hjælpe til sammen med en eller flere af cykelklubberne til indsamlingen - og måske kan vi tage en cykeltur sammen efterfølgende i vores fantastiske cykelterræn, siger projektleder for Tour de France i Vejle, Jacob Rasmussen, der sætter Tour de France krus og halsedisser på højkant til de første 10 tilmeldte.

Præmier til mest affald indsamlet

Hvert år trækkes der lod blandt de deltagende foreninger om et bord-bænkesæt, der leveres af Natur & Udeliv i Vejle Kommune.

Danmarks Naturfredningsforening sponsorerer affaldssække til deltagende foreninger, mens kommunens Materielgård stiller containere op rundt om i kommunen til det indsamlede affald og kører også gerne ud og samler affaldet, hvis borgerne vælger at bruge app'en "Giv et Praj". Ressourcer & Genbrug sørger for at veje alt det indsamlede affald. Efterfølgende indrapporteres den samlede mængde til Danmarks Naturfredningsforenings landsindsamling.

Har man som indsamler brug for tænger og handsker, kan man låne disse i Økolariet i ugen op til indsamlingen.

FAKTA

• Projektet er et samarbejde mellem lokale foreninger, Ressourcer & Genbrug, Materielgården, Grønt Forum og Danmarks Naturfredningsforening.
  • Mængder af indsamlet affald: 2007: 10.000 kilo; 2016: 4.200 kilo; 2017: 3.000 kilo; 2018: 2.700 kilo; 2019: 4.000 kilo.
  • Du kan finde mere information om den årlige affaldsindsamling på www.affaldsindsamlingen.dk
  • Da vi stadig befinder os i en tid med restriktioner og forsamlingsgrænser i forbindelse med Covid-19, opfordrer vi til, at man kun samler ind i grupper med det antal personer, sundhedsmyndighederne anbefaler. Skulle der blive behov for at udsætte indsamlingsdagen, vil indsamlere og pressen blive orienteret herom.

Karl Erik Lund, formand for Natur- og Miljøudvalget, tlf.: 20 61 54 80; e-mail: kaelu@vejle.dk
Dana Laura Cernat, projektleder i Grønt Forum, tlf.: 21 34 04 53; e-mail: dalce@vejle.dk