6. september 2019

I Smidstrup tager man naboen med i bilen

Ny app skal styrke mobiliteten uden for byerne i et EU-projekt med Vejle Kommune, NABOGO ApS og Sydtrafik.

Bussen fra Smidstrup mod Vejle er netop kørt, og den næste kommer om en time. Hanne på 75 år drømmer om en shoppetur i Vejle midtby, men har ikke længere bil. Signe står hver morgen op kl. 5 for at pendle fra forældrenes hus i Smidstrup og til Rødkilde Gymnasium.

Det er dejligt at bo på landet, men det stiller også krav til mobiliteten. Derfor har Vejle Kommune søgt og fået midler fra EU-projektet MAMBA og indgået et pilotprojekt om samkørsel i Smidstrup-Skærup for at styrke mobiliteten.

App finder kørelejlighed

Pilotprojektet i Smidstrup-Skærup er app'en NABOGO. Her kan du som bilist oprette dig som bruger, hvis du gerne vil tage passagerer med på dine daglige pendlerture.

App'en kan også bruges, selv om du ikke ejer en bil. Du kan i stedet bruge den til at lede efter kørelejlighed - hvad end det er til de daglige pendlerture eller til den ugentlig tur til Vejle midtby.

Mandag 9. september går app'en NABOGO i luften i Smidstrup-Skærup.

Svar på trængsel på vejene

- Vi oplever helt generelt en kraftig stigning i antallet af biler på vejene, og det påvirker trafikken, stiller krav til infrastrukturen og har indflydelse på vores klima. Rigtigt mange bilister sidder alene i bilen. App'en er en måde at forsøge at få nedbragt antallet af biler på vejene og samtidig passe bedre på vores klima, siger Gerda Haastrup Jørgensen, formand for Teknisk Udvalg i Vejle Kommune.

- App'en er desuden et bud på at styrke mobiliteten uden for byerne, hvor busserne ikke kører så ofte. Det skal jo være muligt at komme fra A til B også for dem, der bosætter sig uden for midtbyen. Herudover skal man ikke underkende, at app'en også kan være med til at styrke fællesskabet i et landsbyområde som Smidstrup-Skærup.

Supplement til busser

I Smidstrup-Skærup er formanden for lokalrådet positiv over for det nye tiltag.

- Udviklingen går jo imod færre busser og flere biler på vejene, så hvis man kan kombinere de to ting og samtidig sikre bedre mobilitet, så er vi helt klart positive, siger Troels Johansen og pointerer samtidig:

- Vi håber selvfølgelig, at folk vil tage godt imod det og vil bære over med eventuelle børnesygdomme. Det er dog vigtigt for os som lokalsamfund at sende det tydelige signal, at app'en skal være et supplement - ikke et alternativ - til busserne.

Frem i fællesskab

I app'en vil der fremgå mødesteder rundt om i Smidstrup-Skærup, som også vil blive markeret fysisk i bybilledet med skilte - fx ved Lokalbrugsen og forsamlingshuset.

Borgere, der har oprettet en pendlerprofil i app'en, kan desuden få et klistermærke til bilen med teksten "Jeg er en del af NABOGO - vil du køre med?"

Skiltene og klistermærkerne gør det nemt og tydeligt at se, hvorfra og med hvem man kan køre frem i fællesskab.

Fakta

• App'en NABOGO er en del af EU-projektet MAMBA, der handler om at styrke mobiliteten i de tyndt befolkede områder. 15 partnere fra i alt seks lande er en del af projektet - herunder Vejle Kommune, der har søgt og fået midler til et pilotprojekt i Smidstrup-Skærup.
  • App'en NABOGO er udarbejdet i et samarbejde mellem Vejle Kommune, NABOGO ApS og Sydtrafik, og projektet løber frem til september 2020.

Gerda Haastrup Jørgensen, formand for Teknisk Udvalg, tlf.: 23 46 18 94

Dan Zoëga-Nielsen, afdelingsleder GIS, Kørsel & Service, tlf.: 30 49 01 96