Nu kan du melde dig som frivillig til Tour de France

Fællesskabet får en helt central rolle, når verdens største cykelløb kommer til Vejle Kommune den 3. juli. Nu kan du tilmelde dig som frivillig til Tour de France på www.tour.vejle.dk/frivillig

TDF_frivillige_kampagne_1920x1080.jpg

Når cykelfeberen rammer Vejle i juli, håber kommunens frivilligansvarlige, Peter Caspersen, at det bliver en folkefest, som mange har lyst til at være en del af. Lige nu er han på jagt efter mere end 1000 frivillige, der skal gøre det til en fed oplevelse for alle de mennesker, der kommer til Vejle Kommune for at se Tour de France.

- Alle øjne hviler på Vejle, når vi skal være startby for 3. etape af Tour de France. Det er her vi har mulighed for at vise hele verden, hvor fantastisk en kommune vi har. Jeg håber, at mange har lyst til at gribe den her chance og være en del af fællesskabet. Det er trods alt ikke hver dag, at verdens største cykelløb lægger vejen forbi Vejle Kommune, siger Peter Caspersen.

Ud af de mere end 1000 frivillige skal ca. 250 leveres til det danske Tour de France-sekretariat. Deres primære opgave bliver at stå langs ruten, hvor de skal holde opsyn med vejspærringer og sørge for, at der ikke kommer trafik ind på ruten.

Fællesskab er nøglen til tour-succes

Peter Caspersen lægger vægt på, at man ikke behøver at være inkarneret cykelentusiast eller Tour de France-kender for at melde sig som frivillig. Tværtimod opfordres alle til at tilmelde sig, da der er brug for mange forskellige kompetencer både før, under og efter touren.

- Hvis vi skal skabe en succes med Tour de France, så er vi nødt til at sætte mennesket i fokus. Vi skal skabe et meningsfuldt frivilligt univers, som borgerne i Vejle Kommune har lyst til at være en aktiv del af - uanset om man så i forvejen er frivillig i andre sammenhænge eller man aldrig har prøvet det før, siger Peter Caspersen.

Bliver klædt godt på

Alle frivillige vil blive koblet til et team med en teamleder, der klæder dem ordentligt på til at løse opgaverne. Herudover får alle frivillige en tøjpakke, som man skal bruge på dagen, samt mad og drikke.

- Og så skal vi ikke glemme de kompetencer, erfaringer og unikke oplevelser, man får med i bagagen ved at være en del af noget så stort som Tour de France, siger Peter Caspersen.

Du bliver en del af Tour de France-fællesskabet ved at tilmelde dig på hjemmesiden www.tour.vejle.dk/frivillig

Frivilligindsatsen til årets Tour de France i Vejle er et samarbejde mellem Vejle Kommune og Jelling Musikfestival.

Peter Caspersen, frivilligansvarlig, tlf. 51 14 06 19