Giv os dit bud på steder til elladestandere

Vejle Kommune efterlyser borgernes input til, hvor fremtidens elladestandere bør placeres. Borgernes forslag vil herefter blive en del af kommunens dialog med private ladestanderoperatører.

Spektrum ladestandere.jpg

De seneste salgstal fra de danske bilforhandlere viser, at el- og hybridbiler vinder hastigt frem hos de danske forbrugere. Det giver et øget behov for elladestandere - også uden for de større byer.

I efteråret 2021 sikrede en politisk aftale på Christiansborg, at kommunerne får mulighed for at støtte opsætningen af ladestandere i de områder, hvor markedet ikke selv kan løfte opgaven.

Bakker om flere ladestandere

- Vores udgangspunkt er, at det er det private marked, der etablerer ladestandere i Vejle kommune, men vi har samtidig en klimaplan, der fremmer elbilisme. Derfor bakker vi op om, at ladestandere udbredes - også de steder, hvor markedet i dag ikke er helt klar, siger Gerda Haastrup Jørgensen, formand for Teknisk Udvalg.

Giv os dine bud på Citizenlab

Savner du elladestandere tæt på, hvor du bor eller arbejder, hører Vejle Kommune gerne fra dig. Du kan give dine input på https://vejle.citizenlab.co/da-DK/projects/ladestandere-til-elbiler. Her finder du også et kort over de ladestandere, der allerede findes i Vejle kommune.

- Vi tager gerne imod forslag til mulige placeringer. Forslagene tager vi med i vores videre drøftelser med ladestanderoperatørerne, siger udvalgsformanden.

Gerda Haastrup Jørgensen, formand for Teknisk Udvalg, tlf.: 23 46 18 94

Jette Vindum, klimakoordinator i Vejle Kommune, tlf.: 24 76 63 33