Indvielse af Monumentområde i Jelling

Den 6. september 2024 indvier Vejle Kommune officielt fuldendelsen af den 1440 meter lange palisade, som omkranser Monumentområdet i Jelling. Med etableringen af vestpalisaden, markering af den vestlige palisadeport og et husfund i øst samt nye brolægninger og grønne græs- og timianstepper, er arbejdet med at styrke sammenhængen og adgangen til området nu gennemført

Fuldendelsen af Monumentområdet er realiseret med en donation på 35 millioner kroner fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.

Borgmester i Vejle, Jens Ejner Christensen, ser frem til den officielle indvielse.

- Det er fantastisk, at A.P. Møller Fonden med sin donation har gjort det muligt at skrive det foreløbigt sidste kapitel i historien om Jellingmonumenterne. Vi er yderst taknemmelige for Fondens store engagement i at udvikle hele monumentområdet og formidle verdenskulturarv, siger Jens Ejner Christensen, og tilføjer:

- Med fuldendelsen gør vi vores tusindårige historie endnu mere synlig og tilgængelig for besøgende. Sammenhængen mellem Monumentområdet, museet og det omkringliggende landskab er unik og inviterer endnu flere til at gå på opdagelse i vores fælles historie.

Museumschef i Kongernes Jelling, Morten Teilmann-Jørgensen, er stolt og glad over, at det nu er lykkes at anskueliggøre en meget vigtig del af vikingerne og danskernes historie.

- Fuldførelsen af palisaden, nye brolægninger og grønne græs- og timianstepper gør områdets fantastiske historie levende og nærværende for besøgende. Jeg glæder mig virkelig til, at vi kan indvie området i september, siger Morten Teilmann-Jørgensen.

Indvielsesarrangementet begynder klokken 11.00 den 6. september.
Endeligt program for dagen bliver udsendt i slutningen af august.

FAKTA

Jelling Monumenterne er med de to store høje, runestenene, kirken, verdens største skibssætning og et imponerende palisadehegn Danmarks vigtigste kulturarvsmonument.

Gennem generationer har gravhøje og runesten været nationale symboler på grundlæggelsen af den danske nation og dansk identitet. Det har de, fordi de for første gang i historien fortæller i både tekst og billeder om Danmark som nation og om danskerne som kristne.

A.P. Møller Fonden bevilligede i 2009 en donation på 70 millioner kroner til Monumentområdet i Jelling, så en samlet fortælling af historien om rigets fødsel kunne begynde.

I 2021 supplerede Fonden med yderligere 35 millioner kroner til at fuldende fortællingen.

Færdiggørelsen er baseret på Helhedsplan for Monumentområdet fra 2012. Planen blev udarbejdet af Kristine Jensens Tegnestue i samarbejde med kunstner Ingvar Cronhammar.

Monumenterne er skabt af kongerne Gorm den Gamle og Harald Blåtand, der byggede monumenterne i årene fra omkring 950 til 970.

Borgmester Jens Ejner Christensen, mobil: 2016 3214

Museumschef Morten Teilmann-Jørgensen, mobil: 4120 6335