Kom til Åben-Båd-Dag på Aurora

Hvis du har lyst til at få en rundvisning på forskningsskibet Aurora, er det muligt onsdag den 27. oktober i Vejle fra kl. 14-16. Igennem tre uger sætter Aurora-ekspeditionen spot på havmiljøet omkring Lillebælt. På togtet har engagerede unge, deres lærere, forskere, politikere og kommunale forvaltninger fokus på havmiljøet i Lillebælt og de tilstødende fjorde.

Aurora_LK_405.jpg

Havmiljøet i Danmark er udfordret. Forurening fra by og land har gjort vores indre danske farvande mindre egnede som levesteder for dyr og planter. Med miljøskibet Aurora som flydende klasselokale og ramme for spændende undervisning, politiske møder og åbent-båd-arrangementer for offentligheden vil denne særlige ekspedition forsøge at gøre os alle lidt klogere på, hvorfor havmiljøet er udfordret, og hvad vi sammen kan gøre for at få livet tilbage til Lillebælt og vores fjorde.

Med afsæt i tre ugers togt rundt i de syddanske farvande (uge 43-45), besøger projekt "Hovedet i Havet" ombord på forskningsskibet Aurora kystbyerne; Vejle, Fredericia, Middelfart, Kolding og Sønderborg. Ombord på Aurora, og med hænderne i marine bundprøver, forsøg med muslinger og ålegræs, vil havbiologer og naturvejledere fortælle om livet i havet. Der er under togtet særlig fokus på formidling og undervisning til skoleelever fra 6.-10. klasse.

Havmiljø med på grøn bølge

- Vi har et fælles hav, som hænger sammen, og som alle steder bliver påvirket af vores benyttelse af naturen. Det er vigtigt, at vi står sammen om at finde løsninger, som kan beskytte vores fælles natur. Med sådan et Åben-Båd-Dag kan vi alle - unge som gamle - blive lidt klogere på, hvordan vi også får vores havmiljø med på den grønne bølge, siger Karl Erik Lund, formand for Natur- & Miljøudvalget i Vejle Kommune.

Aurora ligger ved honnørkajen, Havnepladsen i Vejle. Her er alle velkomne ombord; onsdag den 27. oktober i tidsrummet kl. 14-16. Videnskabsfolk fra Aurora, dygtige formidlere og engagerede projektfolk vil her give runvisning på skibet og forsøge at sætte havmiljø-problemerne og deres relevante løsningsmodeller på skoleskemaet - og med lidt held ligeledes på den politiske dagsorden.

Debat, foredrag og konferencer

- Med togt 'Hovedet i Havet' ønsker vi at sætte fokus på havets udfordringer, formidle havets fantastiske natur samt lægge op til en saglig og faglig debat med kommuner, skoler, borgere og miljøorganisationer om, hvordan vi kan hjælpe vores fælles natur under overfladen. Vi håber, mange vil dukke op til Åben-Båd-Dag den 27. oktober, siger Karl Erik Lund.

Ud over den brede offentlighed, skoleelever og deres lærere vil også en række politiske beslutningstagere og relevante foreninger blive inviteret ombord på Aurora. Der vil være foredrag, konferencer og meget mere. Togtet starter den 26. oktober i Vejle. Skibet sejler imod Fredericia den 28. oktober. Hele togtet slutter den 13. november med en minikonference i Sønderborg.

Læs mere i det samlede program.

Karl Erik Lund, Formand for Natur-& Miljøudvalget, KAELU@vejle.dk, 21548337

Peter Bondo Christensen, Projektchef, Hovedet i Havet (Aurora), pbc@bios.au.dk, 22617949

Mads Fjeldsø Christensen, Biolog Vejle Kommune, mafch@vejle.dk, 21 29 30 14